lørdag den 31. januar 2015

Strikket trøje endelig færdig


Efter 3,5 måneds - on and off - strikning er min trøje blevet færdig, og jeg er mægtig tilfreds med resultatet. Jeg har gået med idéen til trøjen længe inde i hovedet og set farverne og udformningen for mit indre øje, og synes den er blevet som jeg havde forestillet mig.

Til forskel fra mine tidligere trøjer har jeg har valgt at lave halsen med en runding, og så en asymmetrisk knaprække i venstre side.
Billederne herunder er taget på vidt forskellige steder, og det var ikke altid at jeg kunne få billeder i solskin, men sådan må det være når et projekt ikke laves over en dag.

Opskrift på trøje til damer str. medium
Jeg har en nogenlunde opskrift, som er til at følge for dem, der er vant til at strikke og ikke er slavisk bundet af en opskrift.

Garnforbruget til trøjen løber op i 2 nøgler blå og 2 nøgler fesne grøn hvoraf jeg kun lige har taget hul på nøgle nr. 2, samt 6 nøgler endnu mere fesen brun. Jeg har strikket hele trøjen i Arwetta strømpegarn på rundpind og strømpepinde str. 3.

NB: Trøjen strikkes nedefra op og ærmerne sættes på undervejs.

Slå 266 maser op og strik en ribkant på 20 runder.

Skift farve til blå og strik ret (glat-strik på kroppen).
I 3. runde, slås en maske op for hver 19. maske (alt 14 udtagninger) nu er maskeantallet 266 + 14 = 180.






Skift mellem farvene blå og fesen grøn for hver 15. runde og strik i alt 9 striber, dvs. 5 striber med blåt og 4 striber med fesen grøn.

Efter de 9 striber skiftes der tilbage til den brune farve og der strikkes to runder, hvorefter der lukkes ti masker af i hver side af trøjen (der hvor ærmerne skal sættes på).
Den nederste farvede del af trøjen er nu strikket og denne del måler over 20 runder rib efterfulgt af 135 runder med striber i glatstrik.





Ærmerne strikkes således: Slå 52 masker op i den brune farve og strik ribkant på 20 runder. Efter ribkanten strikkes glat-strik og i 3. runde slås der en maske op for hver 10 maske, dette gentages i 6. runde i mellemrummene mellem udtagningerne ved sidste udtagning.

I runde 7 tages en maske ud på første pind mellem 1. og 2. maske og igen på sidste pind mellem de to sidste masker i runden. Ærmet udvides på samme vis for hver 7. runde indtil det samlede maskeantal er 104.
Alle udtagningerne skal gerne sidde over hinanden hele vejen op af ærmet (dette sted bliver ærmets underside og her lukkes 10 masker af når ærmet har en passende længde. Jeg har strikket 183 runder ekskl. ribkanten i alt.

Her efter sker det store samlearbejde, hvor ærmerne skal strikket på kroppen og dermed samles på én rundpind.
Jeg begyndte at tage ind til raglan allerede fra 1. runde efter ærmerne var sat på rundpinden, ligesom jeg også fik startet åbningen (knaprækken). Dvs. at der på bærerstykket/brystet strikkes frem og tilbage i rækker, hvor starten på rækken er den ene side af åbningen og rækken slutter på den anden side af åbningen.

sådan ser trøjen ud inden ribkanten i halsen er syet
fast på bagsiden og inden knapperne er syet på i åbningen
Åbningen er placeret 40 masker fra armhulen på venstre arm. I åbningen slås der - i 1. runde efter ærmerne er sat på - 3 masker op på hver side af åbningen så der bliver et lille maske-overlap. Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men jeg har gjort det, at jeg på vrang-rækker har startet og sluttet rækken med en ret-maske og omvendt på ret-rækker så maskerne omkring åbningen er blevet modsat det som rækken er lavet af (giver det menig).

På hver anden runde tages der ind til raglan, jeg synes dette var nemmest når jeg var på retsiden.
Raglan strikkes ved at der i samlingen mellem krop og ærmes tages en maske ind på både kropsdelen og på ærmedelen således:
Med tre masker hen til skellet mellem krop og ærme tages den første maske løst af, den næste maske strikkes og den løse trækkes henover den strikkede maske og af pinden. Den sidste maske strikkes ret. På ærmedelen strikkes den første maske ret, den næste tages løst af og den tredje maske strikkes ret hvorefter den løse maske trækkes hen over og af pinden. Denne indtagning gentager sig både for og bag på trøjen (i alt 4 steder) og der formindskes således med 8 masker i hver runde med ret.
Jeg har taget ind til raglan 31 gange i alt inden jeg begyndt på halsen.


Knappen i midten er en flodhest
Halsens runding er lavet ved at tage 20 masker fra på en hjælpepind eller sikkerhedsnål midt på fronten som ikke strikkes de næste 16 runder. På hver side af disse 20 masker tages der i hver anden runde ind på samme på som i raglan-indtagningen. Efter 16 runder samles de 20 masker op igen og der strikkes igen rundt frem og tilbage som før. Jeg kom fejlagtigt til at strikke fire runder mere efter jeg havde samlet maskerne op, inden jeg begyndte på ribkanten i halsen og set i bakspejlet skulle jeg nok have begyndt ribkanten med det samme, for min trøje har fået en sjov pule på fronten under ribkanten der hvor indtagningerne er.

For finish og afslutning strikkede jeg ribkanten i halsen 21 rækker bred og har foldet den rundt og syet den fast på bagsiden. Derefter strikkede jeg to bånd (et i blå og et i den fesne grønne) ved at slå 7 masker og op strikke ret frem og tilbage. I det blå bånd lavede jeg 5 huller til knapper. Båndende syede jeg fast på hver sin side af åbningen og syede knapper i.

Voilá! Trøje endelig færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar