lørdag den 11. oktober 2014

Chutney af grønne tomater

I år har jeg eksperimenteret med at dyrke tomater på min terrasse for andet år i træk. Det kan sagtens lade sig gøre, men da jeg ikke har et drivhus, bliver tomaterne modne senere på året, og mange af dem når slet ikke at blive røde, før efteråret melder sin ankomst.

Derfor gik jeg sidste år glad i gang med at lave Søde syltede grønne tomater, hvilket blev en sukret succesoplevelse, som sikkert ville passe godt til en kødret, men da jeg er vegetar, er jeg endnu ikke kommet igennem glasset.
I år skulle jeg så prøve noget andet, jeg har ribbet planterne for alle tomaterne, både umodne og halvmodne og plukket et lille kilo. For i år har jeg forsøgt mig med Grøn tomatchutney.




Jeg fandt en simpel opskrift på nettet, der kort sagt går ud på at komme alle ingredienserne i en gryde, og lade det simre-koge under log i en times tid, inden det kommes på glas med tætsluttende låg. Opskriften giver ca. 1 liter chutney.

Ingredienserne er:
900 g grønne tomater der halveres
350 g hakket løg (2 store løg)
250 g rørsukker
90 g rosiner
1 lille chili (hakket)
2 spsk gule sennepsfrø
3 dl hvidvinseddike
salt

Mine tilføjelser: 3 fed hvidløg


For en god ordens skyld må jeg hellere skrive, at du kan finde den originale opskrift ved at følge dette link, Hér har skribenten blot glemt at skrive hvornår løgene kommes i, og jeg gættede på, at de kom i, sammen med de andre ingredienser, fra starten af.

Mine modificeringer: Jeg har kogt chutneyen under låg i en time og derefter tilsat 3 fed hvidløg og kogt videre endnu en time til den rette cremede konsistens kom frem. Jeg læste på forskellige opskrifter og en del foreslog, at man med fordel kan tilsætte hvidløg.


Det er fantastisk med tomater: Bare ved at røre ved planterne kommer fingrene til at lugte af tomater og sommer og livskraft. Ved at trykke på tomatens ydre skal, kan man mærke den spændstighed af saft som frugten er fuld af. Ja, for en tomat er en frugt, selvom vi i folkemunde regner den blandt grøntsagerne. Nærmere bestemt er den et bær ligesom ribs, solbær, stikkelbær og agurker er det.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar