onsdag den 1. oktober 2014

Hæklede overtræk til glaslåg


Jeg har altid synes at det ser vældig fint og piget ud at sætte stof over låget på marmeladeglas med en sløjfe omkring. Samtidig synes jeg også det er noget gris og dødbesværligt i det sekund man tager hul på marmeladen fordi det bliver noget grat når der kommer marmelade på stoffet og ned af glasset og alting bliver fedtet.

Jeg har derfor ladet mig inspirere (ideen fik jeg hér) af at bruge glas til opbevaring af sy-strikke-og-hækle-ting som ikke sviner og så hækle fine overtræk til lågene i mange dejlige farver.

Opskrift


Overtrækkene er hæklet i bomuldsgarn på hæklenål 3.5.
Som det ses af billederne er de allesammen lidt forskellige men en nogenlunde opskrift til et låg med diameteren 6,5 cm er:


  • Slå 4 luftmasker op og lav en ring ved at hækle en km i den første lm.
  • i 1. runde hækles 2 lm til at starte med og derpå 2 stgm i hver lm i ringen (8m i alt)
  • i 2. runde udvides cirklen: start runden ved at hækle 2 lm, der hækles herefter med stgm og udvides ved at hækle 2 stgm i hveranden m.
  • i 3. runde hækles der med halve stangmasker og der udvides der ved at hækle 2 hstgm i hver tredje m.
  • NB! Når 4. og 5. runde hækles hold da øje med at overtrækket udvikler sig fladt og ikke folder eller krummer. I 4. runde hækles der med stgm og der tages ud for hver fjerde m, men hvis det begynder at folde så indlæg et par steder hvor der udviddes i hver femte m.
  • i 5. runde hækles der med stgm og der tages ud i hver 5. m. Hold igen øje og udvid evt. kun i hver 7. eller 8 m et par gange hvis det lægger an til at folde.
  • i 6 runde hækles der med fm og ingen udtagninger
  • i 7. runde hækles der med stgm og indtagninger for hver 14. m (3-4 indtagninger i runden)
  • i 8. runde hækles igen med fm og der tages ind efter hver 6. m. Luk af og hæft ender.





På denne måde fik jeg styr på noget af mit rod og til en vis grad kategoriseret det.
1. knapper, 2. perler, 3. sytråd,  4. hægter og spænder,  5. nåle, kridt og markører, 6. kantebånd, 7. gavebånd osv.
Før havde jeg det hele i en skuffe i min kommode, hvilket ikke var holdbart i længden, da jeg efterhånden var ved at have så meget, at nye gemmesteder måtte findes.
Jeg tror jeg bliver glad for løsningen, nu mangler jeg bare et hobbyrum med en hylde hvorpå de kan stå...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar