onsdag den 13. juli 2016

'Mojito'-snaps

Jeg er ved at drukne i mynte i min have. Min kæreste sagde derfor til mig at vi måtte se at drikke noget mojito eller myntethe.

Eller...bumbum...jeg kunne også lave snaps.

Der burde være mynte nok til at få enhver lyst styret.

Og derfor tillader jeg mig at eksperimentere lidt med en sommersnaps på lime, rørsukker og mynte.
Stort set de samme ingredienser som i en mojito, men den cubanske rom er naturligvis erstattet af snaps.

Lidt om mængder.
Mynten er en chokolademynte som dufter meget kraftigt, næsten som pebermynte og jeg har plukket en god dusk af den til snapsen.
ca 1,5 dl økologisk rørsukker
en stor lime ståret i mindre stykker.
½ flaske Brøndums klar snaps.


Min opskrift på myntesnaps siger, at myntebladene skal trække i 3-4 dage, hvorefter bladene tages op og sukkeret tilsættes.

Men jeg har væltet det hele sammen fra starten af, og tænker at lade det tække et par dage og derefter smage mig frem. Som skrevet eksperimentere jeg mig frem til en frisk sommersnaps.

Jeg har lavet snapsen i en syltekrukke med stort hul, så lime og blade nemt kan fiskes op.
Snapsen skal vendes/rystes hver gang man går forbi den, så sukkeret kan opløses hurtigere.

Mynte kan plukkes frisk i haven hele sommersæsonen og lime kan fås i de fleste supermarkeder.

Efterskrift:
Efter 3 dages trækketid, smagte jeg på snapsen og konstaterede at den var lige lovlig tandpasta-agtig i smagen. Jeg tog derfor mynten op og lod snapsen trække med lime i yderlige en dag inden jeg filterede den.
Efterfølgende synes jeg at smagen er herlig frisk, men meget kraftig og den læskende mojito-smag - som den originale drink har - er ikke så tydelig igen.
Snapsen kunne nok have godt at at blive fortyndet med klar snaps. Det må jeg prøve mig frem med ved lejlighed.



2 kommentarer:

  1. Kan snapsen bruges som ekstrakt og fortyndes med danskvand eller lignende til en mojito-agtig drik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michael. Det ved jeg faktisk ikke, det er ikke noget jeg har eksperimenteret med, men du kan roligt prøve dig frem. Man kan jo godt blande snaps med sodavand som vi f.eks kender det fra flyversjusser. Du må endelig skrive hvis det er en succes.

      Slet