mandag den 27. oktober 2014

Billeder fra efteråret

Det går lidt trægt med at blogge i disse uger. Det skyldes dels at jeg er gået i gang med at strikke en trøje, som er et større, langvarigt projekt, dels at jeg ikke strikker fordi jeg har fået ondt i venstre håndled og dels fordi jeg bare ikke har tid.
Jeg startede i virksomhedspraktik i sidste uge og har stort set ikke være hjemme siden og har naturligvis heller ikke fået lavet ret meget kreativt.

Til gengæld kommer jeg ud i naturen, min praktik går ud på at komme ud til lækker natur og registrere hvilke planter og mosser der vokser på stederne. Rigtig dejligt arbejde, som tvinger mig til at komme ud selvom det regner og det giver rigtig fine naturoplevelser.
Jeg var bl.a. en tur i Nationalpark Thy i sidste uge hvor naturen bød på vibefedt (en kødædende plante), kronhjorte og storslået vidder der kunne minde lidt om vild natur. Jeg har været flere steder hvor man hverken kan se eller høre menneskeskabte maskiner og bygninger. Det er total luksus for sjælen at få lov til at opleve det i lille Danmark, hvor man ellers sjældent føler, man er ret langt fra menneskelig aktivitet.

Jeg bringer her lidt billeder, jeg har fået taget i løbet af efteråret, ikke kun fra den sidste uge, men fra de sidste to måneder og også lidt fra november sidste år. Efterårets farver er så smukke, specielt når himlen er intens blå og giver lys til bær, blade, svampe, dyr og træstammer i skoven og på stranden.

September, Rold skov og Linå Vestskov

Tænk at kunne sidde hér i fred og ro og kigge ud over den lille sø.
Søen ligger i Rold skov og hedder Bregnesø.


Jeg er heller ikke helt færdig med at vise billeder af svampe, disse tre fine billeder er ligeledes taget i Rold skov i nåleskovsbevoksningen til højre for Bregnesøen.




Dette billede er fra Linå Vestskov øst for Svejbæk ved Silkeborg. De store tøndersvampe pryder hele stammen på dette døde bøgetræ, der mangler kronen.


Oktober, Thy Nationalpark og Rold skov

Billederne her er taget i Tved plantage i Nationalpark Thy øst for det store: Hanstholm vildt reservat. Plantagen byder på rigtig fin natur med bl.a. store myreture i nåleskovsbevoksningerne og langs vandløbene kan man finde den rigtig flotte og lidt specielle kambregne.  
Myretue

frø



Kambregne med fertile oprette skud

 I den ælste birkeplantage i Nationalpark Thy kan man finde disse fine laver der vokser på træernes grene og kaldes skæglav. Træerne i plantagen er 200 år gamle hvilket er rimlig gammelt for dette område.


Ude på klithederne i Nationalparken blev jeg særlig begejstret for de fine edderkoppespind, der hænger i de små træer og dværgbuske ved jorden. Dugdråber og støvregn sætter sig i spindene og får dem til at fremstå tydeligt med dråberne som perler på tynde tråde.
Det nederste billede er fra Gudenåen.



Gudenåen ved Silkeborg med kig i retningen mod Resenbro fik jeg to billeder i klart vejr med blå himmel. Åen ligger helt spejlblank og gengiver himlens nuancer. For mig er dette et rigtigt efterårsbillede.

Fra Ludvig Holsteins digt: 'Det lysner over agres felt'. Et velskrevet gammel efterårsdigt der i høj grad kan indkapsle efterårets lys, farver, smage og lyde:

3. vers:
Vel rækker høstens solskin kort,
men rønnens bær står røde.
Alleens linde blegner bort,
men vildvinsranker gløde.



Forsmag på November, Egå strand Nord for Århus

For dem der kan lide snapd så er der flere bær der først udvikler deres sødme når de har fået frost. dette gælder bl.a for havtorn (billederne herunder) og der slåen. Turen langs stranden i klart vejr er en fornøjelse, på vejen ud har man den flotteste udsigt til Djurslands snotklatter, og på vejen tilbage kan man med fordel tage stien i klitterne hvor man bla. støder på havtorn og klitrose med hyben.

Bærene på havtorn er knaldorange og lidt bitre i smagen men fyldt med c-vitamin.




Mågernes domæne vinteren igennem er badebroerne langs kysten. Her sidder hættemågerne, som er nemme at genkende i vinterdragten med den sorte plet bag øjet, på ræd og række og pudser deres fjer.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar