tirsdag den 31. maj 2016

Stativ til hindbærene


Jeg har fået hindbær fra nær og fjern.
Min far har altid bygget et stativ der minder lidt op et tørrestativ til at støtte hindbærplanterne når de bærer fugt.
Nu har jeg gjort ham kunsten efter, med de stolper jeg fik klunset på en nabolod.


Jeg har fået tre sorter hindbær.
De fem bagerste planter i midten er fra mine forældre.
Dem kender jeg fra min barndom. De er søde, og bløde og lækre i smagen.
Den forreste række i midten fik jeg af en kollega, jeg ved ikke hvad de kan, det må tiden vise.
De fire hjørneplanter (i begge ende af hver række) har jeg fået af en anden kollega. De skulle gerne være en hindbærsort der bærer frugt om efteråret. Jeg mener de hedder Autumn Bliss. Dem glæder jeg mig til at opleve.
Jeg synes generelt hindbærsæsonen er for kort, så det glæder mig at den kan forlænges med denne sort som iflg. nettet skulle give et stort udbytte af saftige bær.

Billederne herunder viser byggeriet step by step.

Et 60 cm dybt hul, regner jeg med er nok til at holde stolpen

Billede 1. save de skrå afstivere til på ca. 45 grader.  Billede 2 og 3: Samle, samle 
Billede 4: Stolpen i jorden og dække hullet til så stolpen står lige.

Der er banket to kramper i hver side af den tværgående bjælke og en ståltrådssnor er sat igennem. 
Hindbærene bindes fast til ståltråden når de bliver høje nok og så er ståltråden med til at støtte planterne.

Det gjorde ond i armen at save de tykke stolper over og grave dem 60 cm ned i jorden. Jeg er dog vild med resultatet, nu skal hindbærene bare vokse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar