lørdag den 7. maj 2016

Hulsten og andre sten

Jeg samler
Jeg kan ikke lade være.
Hver gang jeg er på stranden glider der indtil flere ned i min lomme.
Jeg har lavet en regel om at jeg kun må tage en med hjem for hver strandtur.
...men det bliver alligevel til en hel del gennem årene.
Det er mest fordi jeg synes de pynter eller ligner små væsner
Nogle af dem har jeg trukket på snor, så de kan hænge, andre ligger bare og pynter i vindueskarme, på hylder, på borde, i fade og bakker, på altanen, i badet, bland andet.
de fås i et væld af størrelse og jeg samler det meste op.

Hér er min samling af hulsten.

Øverst: de store sten: Nederst til venstre, sten med mange ujævnheder og kun et lille hul. Nederst til højre: sten der ligner dyr: hér en hval.

Til venstre: Jeg startede min samling som de fleste sommerhusejere, ved at trække stenene på snor.
Øverst midt for: Hmm lidt en ener. Øverst til højre: Små bitte sten. Nederst: Sten med små, meget runde huller.

Baggrunden for indlægget
Jeg fik en bog i julegave der handler om at samle på knapper. Det er en meget fascinerende bog fyldt med farverige billeder af knapper. Så mange at jeg helt glemte at det var knapper og langsomt begyndte jeg at se knapperne som andet end bare en accessory til tøj.
bogen hedder 'At se en knap'.

Jeg tænkte at jeg måtte kunne gøre det samme med min fascination af hulsten, og har på billederne herover forsøgt at kategorisere dem en smule.
Jeg samler også på andre sten end dem med hul i, men kun sten som er rare at have i hånden. Sten som man kan gå og nusse med i lommen.

Et udvalg fra samlingen:

Øverst til venstre: sten der har én glat side. Øverst til højre: sandsten, Nederst til venstre: sten med striber.
Nederst til højre: sten med ornamentik.

Øverst: Meget runde, glatte sten. Nederst til venstre: Røde sten.
Nederst til højre: Små grå sten, flere af dem har jeg haft med hjem uden at vide det i omslaget på mine bukser.

1 kommentar:

  1. Jeg slæbte en gang som barn en flere kilo tung sten med hjem fra en meget lang gåtur, fordi den glitrede så flot :-)
    Det er en meget fin hjerteformet sten, du har!

    SvarSlet