fredag den 20. maj 2016

kolonihave-makeover step II

Opskrift på højbede

Jeg havde luret en bunke brædder på en anden kolonihavegrund og spurgte formanden om jeg måtte bortføre et par stykker.
Jeg måtte tage hvad jeg kunne bruge, de skulle bare smides ud.
Så jeg brugte en eftermiddag på at lege flytte-handy-mand og bære brædder og stolper over på mit lille lod.
Nu kommer det til at lugte lidt af genbrug og det er jo herligt. Men jeg kan ikke komme helt uden om at skulle købe nyt til dette projekt.

Den sydlige ende af min kolonihave:
Den røde firkant er taget på det hus jeg drømmer om
 at købe (huset er et skur på 4.6 m2). De grå firkanter er
flisegangen gennem haven og de brune firkanter med grønne
prikker i er højbedene. De lysegrønne spor er hhv. hække
og buske
Jeg fik tre lange, tunge stolper jeg tænker skal bruges til hindbærbed, mere herom i et senere indlæg.
Og så fik jeg en bunke kortere brædder og stolper som danner kernen om dette indlæg for de skal bruges til at bygge lange højbede.

Jeg vil helst have lange højbede og derfor dur det ikke at købe pallerammer, som man ellers ser mange steder anvendt som højbede.

Højbedene skal stå overfor den bare plet hvor der engang stod et skur. Når jeg selv får et skur skal de stå samme sted og jeg håber at det vil komme til at se ud som på min oversigtstegning her til venstre.

Jeg fik klunset brædder nok til kortsiderne i bedene. Lange brædder var der ikke mange af så jeg måtte en tur i byggemarked for at supplere op til langsiderne. I min bil kan der nøjagtigt ligge brædder på 2.40 meter, så det er den længde bedene har.

Brædderne er 10 cm brede og bedene er tre brædder i højde altså ca. 30 cm.
De korte stolper jeg fik klunset kan bruges som hjørnestolper og stolper til at stabilisere siderne.
de er ca. 60 cm lange og stikker således 30 cm ned i jorden.


At bygge, placere og fylde højbede.


Sidste søndag havde jeg fået fræset det område, hvor højbede skulle stå og revet alle græstørv ud til siden, så de ikke ville begynde at spire igen i løbet af ugen. De har ligget rundt om og tørret helt ud i solen og jeg tvivler på at der er mere liv i græsset nu.


1. Først byggede jeg højbedene oven på jorden
De er samlet med skruer á 4 cm længde, to i hvert bræt i begge ender og to i midten. (jeg tror det bliver lige godt 240 skruer i alt til mine tre bede.

Jag samlede langsiderne først, de skulle have en støttestolpe midt på.







Efter at have samlet langsiderne skruede jeg to stolper mere på langsiderne midt mellem hjørne- og midterstolpe for at gøre rammen mere stabil. Når der kommer jord i kan tyngden af jorden giver et ret stort pres på siderne. Jeg vil jo gerne have det bedene skal holde.

Genbrugsbrædderne har jeg brugt til kortsiderne. . Brædderne var ikke lige lange, men det korteste bræt var 80 cm langt hvilket passer til en kortside og jeg savede de restende brædder til efter denne. De havde også lidt malingrester på, som jeg vendte udad, så der ikke kommer maling ind i bedet

Til venstre: Alle de brædder jeg fik lov at tage. Til højre: De korte brædder lagt op efter længde. Den korteste er 80 cm.
Jeg stillede langsiderne på hovedet og skruede de korte brædder på.




2. Derefter gravede jeg ca. 5-10 cm jord væk fra hele det fladen hvor bedet skulle stå og gravede hul til stolperne i hjørne og på midten af langsiderne og satte rammerne på plads.



Jeg skubbede jord ned omkring rammen på ydersiden inden jeg begyndte at fylde noget ned i bedene.



3. Så fyldte jeg først det tørre græstørv og derefter halm i bunden af rammerne.
Jeg har været så heldig at få 9 baller gammelt halm til at lægge i bunden som organisk materiale, som vil rådne i løbet af sommeren og generere noget god varme og lidt næring til mine små planter.




Halmen vil falde godt sammen i løbet af sommeren i takt med at det rådner, og til et bed forsvinder 3 halmballer uden problemer. Jeg delte en halmballe op i flager og lagde dem i, så de næsten nåede helt op til randen. Derefter hældte jeg kalk og gødning over og vandede grundigt (ca. 60 liter), så halmen kunne suge en masse væske.

4. Oven op halmen skovlede jeg jorden på i  et ca. 15 cm tykt lag. Mine planter kan plantes i jordlaget og stikke deres rødder ned i halmen.


Næste år kan jeg vende jorden rundt med resterne af halmen og forhåbentlig vil den meget tunge jord være blevet en smule mere muldet og løs at arbejde med.
Til den tid har jeg sikkert også noget kompost og jord jeg kan smide oven i når halmen er sunket sammen så jorden igen kommer op til kanten.

3 dages hårdt arbejde, men jeg er glad for resultatet.
Nu skal der bare plantes og vandes.

Andet skridt er færdigt, og delvist udført i genbrugsmaterialer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar