fredag den 13. maj 2016

Kolonihave-makeover step I

Køkkenhave og græstørv

Der foregik ikke det fjerneste af bede og køkkenhave i min kolo da jeg overtog den for små 14 dage siden.
Der var et hjørne med vildnis, to bare pletter med sand og fundamentrester fra de to småhuse der var revet ned, en misvedligeholdt hæk på tværs midt i haven, fire træer i firkant (bl.a. æbletræer) og en solbærbusk.

Jeg besluttede mig for at starte med at lave en køkkenhave ved at grave græstørv væk - bare det øverste lag med græsrødderne - mellem vildnisset og hækken og lægge alle græstørvene på den tomme plads efter det største af husene mellem de fire træer.

Jeg beklager der er lidt meget lys på billederne. Øj hvor solen bagte og skinnede.
køkkenhave in the making: grave tørv væk 1,2 og 3 og så.... plante

Derefter blev den kommende køkkenhave fræset med en gammel HONDA-fræser der kunne løsne jorden lidt og så blev der sat kartofler og porre.

Fræser i fræsende fart. Der blev også lige fræset et bed til kommende hindbær.
Det var pokkers varm og mega hårdt at grave tørven af i baner på en meter og ryste al god jord af der skulle blive i køkkenhaven og flytte tørven over mellem træerne og lægge den i fine rækker så det kom til at dække halvdelen af den bare jord.
Jeg har gjort det i håb om at tørven kan vokse videre som græsplæne og for, i en fart, at få dækket den bare, grimme plet med rester af betonfundament fra huset, der nu er revet ned.

På den restende del af den bare tomt, fandt jeg ud af at der var jord under sandet og her har jeg plantet en sommerfuglebusk, mit håb er at den vil vokse sig stor og mægtig og at jeg omkring den kan så en mase forskellige blomsterfrø ud så der bliver et dejligt hav af blomster.


Halvdelen af den bare plet blev i dagens løb dækket af græstørv. Er spændt på om det vil gro hér.
I den våde plet er plantet en sommerfuglebusk.
Jeg har blandet alle de frø jeg har arvet efter mig bedstefar og alle dem jeg selv har samlet sammen og spredt dem rundt om busken, er spændt på hvor meget der er i live.


- Det var første skridt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar