onsdag den 14. januar 2015

Vendehue med hønsestrik

Jeg strikker stadig på en trøje og derfor bliver der lige lovlig langt mellem mine indlæg. Derfor tænkte jeg at jeg godt kunne bruge 2-3 dage på at lave en lille 'hurtig' ting som kunne vises her på bloggen mens trøjen er på vej.
Jeg synes selv jeg har fået en original idé her, og denne gang har jeg ikke kigget på nettet om andre har fået idéen før mig.

Jeg har strikket en vendehue der på den ene side er 'neutralt' stribet (dog med iøjnefaldende farver) og på den anden er Pang-Det-Er-Hønsestriktid-Multifarvet, så man i én enkelt hue har to huer, som man kan skifte mellem alt efter humør eller tøjvalg. Desuden er stoffet næsten trelaget pga. snorene på bagsiden af hønsestrikket, så huen er tyk og tæt.

Den stribede ende
Idéen til huen fik jeg efter at have strikket uglerne fordi jeg undervejs i strikkeprocessen tog den store ugle på hovedet og fik en fed kommentar fra min roomie om at jeg burde lave den til en hue i stedet for en bamse.
Jeg kunne dog ikke bare lave en hønsestrik-hue fordi jeg både hader og elsker hønsestrik, hvis der liver for meget mønster på mønster på mønster synes jeg det er stygt og alt for 70'er-agtigt, så derfor måtte jeg lave en udvej og give brugeren af huen mulighed for at kunne slippe af med hønsestrikket (vende det indad) hvis det blev for meget.

Laaang forklaring, I know, men jeg kan virkelig godt lide resultatet, Jeg synes jeg har slået to fluer med et smæk og jeg finder det rigtig sjovt at strikke hønsestrik og finde på mønstrene. Det bliver aldrig kedeligt lige at lave en runde mere fordi mønstret udvikler sig synligt for hver runde.

Den hønsestrikkede ende




De praktiske detaljer og tilblivelsen:
Jeg har strikket huen ud i et stykke i strømpegarn som et langt rør på rundpind nr. 3 på 40 cm. men intention var at slå 145 masker op, men jeg må have slået 155 masker op, så huen er blevet godt stor, men eftersom den så at sige skal indeholde en hue mere så er det faktisk okay med den ekstra plads. jeg vil dog nok gøre den 10-15 masker mindre hvis jeg skal strikke den igen til mit eget hoved (jeg bruger str 56 i hoved).

Jeg startede i den stribede hues ende og strikkede fra 'kvast'-enden ned mod ribkanten. De orange striber er 4 runder brede og de blå striber har forskellig bredde fra 8-14 runder. Jeg har forsøget at lave begge dele af huen lige lange og inden ribkanten er huen ca. 70 runder, mit mål var at lave en lidt baggy-hue der hænger på en lidt hibster-agtig måde.
Ribben er 13 runder bred. Ribben på Hønsestrik-delen er modsat ribben på Stribe-delen, og ribben er lavet ved at strikke 4 r, 4 vr.

Jeg har fundet på dyrene på huen selv, men ikke de øvrige mønstre. Jeg har lavet en dromedar og en and. Da jeg ikke bryder mig om at springe mere end 6 masker over når jeg strikker mønstre - heller ikke selvom jeg fæstner det løsthængende garn på bagsiden - har jeg lavet et hulmønster i dyrene, så jeg kun springer op til 6 masker over på de værste steder.




Jeg har lavet lukningen i enderne forskellige igen for at gøre huerne så forskellige som muligt. På den stribede del syede jeg hullet sammen til et kryds, der måske mere ligner en firbenet søstjerne fordi enderne kommer til at hænge lidt. Og på mønsterdelen har jeg blot trukket garnet gennem alle maskerne og snøret sammen og syet hullet helt til.



 Min mor fandt huen ideel til at begå et bankrøveri i, for som hun sagde: "Så har man den ene side ud af inde i banken og når man flygter efterfølgende har man den anden side ud af, og vil aldrig blive genkendt".

Huen er strikket som et langt rør der er lukket i enderne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar