søndag den 30. juli 2017

Babynest

- Step by step

2. babyprojekt er en Babynest (altså en rede til barnet som kan bruges til at gøre sengen mindre med så barnet føler sig svøbt.) Nest'en kan også bruges hvis baby skal ligge med i sengen hos mor og far, dels for at undgå at forældrene kommer til at lægge sig på barnet, mens de sover, dels for at definere en fast sengeramme omkring barnet og skabe tryghed. 

Jeg fandt en god opskrift på nettet og tyv-stjal de fleste detaljer. De kan se originalen på Come what may's fine blog.
På bloggen står at arbejdetiden ca. er tre timer, hvilket gjorde mig optimistisk. Jeg endte dog med at bøvle en del med både madras og fyld til tunnellen i siderne og brugte mellem 5 og 6 timer på projektet.

Diverse mål
Mit lager af arvet stof rummer uendeligt mange fede stoffer. bl.a. er der fløjl fra den gang i 70'erne hvor et hvert hjem med respekt for sig selv syede tøj til børnene i fløjl. Jeg fandt et stort stykke i mørkeblå og var et smut i den lokale stofforretning for at finde et fint mønsterstof med bamser til indersiden der ville stå godt til fløjls-ydersiden.

Derudover brugte jeg 3 m anoraksnor og 3 m skråbånd samt to tryklåse og en halv pose med bamsefyld







Step 1.
De to stykker stof klippes til i målene 64 x 102 cm. Jeg klippe en ½ cm større hele vejen for en sikkerheds skyld, og klippede først til efter at have syet rundt langs kanten.
Nest'en skal rundes i den ene ende, hvilket gøres nemmest med en stor passer (eller en blyant med en stort i) og stoffet lægges dobbelt så man kan nøjes med at tegne en runding. 
Radius måles ud til 32 cm og centrum af den kvarte cirkel der skal tegnes afsættes 32 cm nede på den foldede side.
Derefter klippes rundingen ud.


NB! Jeg gjorde den fejl først at tegne linjen, der skal syes langs med til madrassen efter at have syet skråbåndet på. Det gjorde det ret svært at holde et to stykker stof pænt samlet oven på hinanden da jeg skulle til at tegne, så jeg vil anbefale at linjen tegnes på inden man begynder at sy. Linjen skal tegnes på ydersiden/forsiden af begge på begge stykker stof. Radius på rundingen er her 15 cm. Jeg lavede mig en skabelon i papir til rundingen at klippe efter.

Step 2. 
Klip formen på den nederste del af nest'en.  Sy rundt langs kanten. 
Start ca. midt på benet/tunnellen og sy ½-1 cm inden for kanten hele vejen på ydersiden til midten på det andet ben.


Step 3.
Vend vrangsiden indad og sy skråbåndet på, hen over samlingen af de to stykket stof. Skråbåndet fungerer som en løbegang til anoraksnoren, der skal trække nest'ens kanter opad og danne siderne omkring barnet når det ligger i reden.
Før anoraksnoren igennem løbegangen med en sikkerhedsnål. Vær opmærksom på, at snoren kan være lidt hård at strække igennem.



Step 4.
Vend vrangesiden udad.
I hullet for neden, hvor madrassen skal skubbes ind, klippes 3 cm op i hver siden af hullet.
Derefter syes som vist på billedet herunder.
og så foldes kanten omkring hullet to gange om sig selv for at lave en pæn kant.


Step 5.
Vend vrangsiden indad og sy langs linjen der markerer hvor madrasen skal være. 
Madrassen har målene 30x69 cm og rundes ligesom nest'en i den ene ende. 
Radius skal her være 15 cm. Den madras jeg har lagt ind i foret er lavet af skum, der er 3 cm tykt.


Step 6 - slut
Der fyldes pudefuld eller bamsefyld i tunellen rundt om madrassen, før madrassen kommer i som det sidste.
Fyldet fyldes i fra neden og skubbes og møffes rundt i hele tunellen. Jeg har fyldt min godt ud (næsten for meget af det gode) den er aldeles hård at mærke på og var også lidt svært at trække sammen med snoren, så jeg tror sagten man kan nøjes med mindre. Det vigtigste er at siderne vil give en god solid støtte til barnet.

Sy herefter åbningerne af tunnellen til i bunden af nest'en.
Skub madrassen ind og stram anoraksnoren til så nest'en tager form.
Man kan af kosmetiske årsager sy to-tre tryklåse ind til lukning af madrashullet. Madrassen har dog ingen change for at glide ud, så det er kun for at lukke hullet lidt til og gøre det pænere.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar