mandag den 26. november 2018

Blødt og lækkert babytæppe


Jeg arvede noget garn fra min svigerindes mor. Vist fra et projekt der ikke blev til noget alligevel.
En blanding af bomuld, hør og viskose fra sandnes-garn i en nedtonet, blid farve.
Der var ca. 5 nøgler garn og det var lige hvad jeg skulle bruge til at strikke et babytæppe.

Min veninde, der af flere omgang har kastet sig ud i både at hækle og strikke tæpper, har ellers advaret mig på det kraftigste mod at have sådan nogle store ensfarvede projekter i gang.
Man går død i dem, men jeg tænkte at et babytæppe jo kun svarer til en halv trøje, så det burde ikke være helt uoverkommeligt at kaste sig ud i.

Jeg har freestylet mig til opskriften ud fra et babytæppe jeg fik sidste år og gengiver i følgende hvad jeg har gjort.

Jeg havde netop forelsket mig i et simpelt men effektfuldt mønster fra Karen Klarbæk-design, men kunne ud fra billedet her til venstre ikke finde ud af at tegne mønstret ordentligt af. Mit tæppe er derfor blevet blevet en smule anderledes i udtrykket, men absolut tåleligt at se på.

Jeg slog 122 masker op på rundpind str. 4: mønstret er deleligt med 11 + en kant i hver side á 6 masker der er strikket ret på både ret og vrangsiden.
Jeg strikkede først 8 rækker ret frem og tilbage og begyndte herefter på mønstret.

Mønstret er gentaget i alt 20 gange og tæppet måler 60 cm. Tæppet er afsluttet med en kante af 8 rækker ret.

Det passer fint til en nyfødt der jo er lige omkring de 52 cm i gennemsnit. Tæppet løst og blødt og kan strækkes relativt meget når barnet skal svøbes.

mønstret liger det fra Karen Klarbæk design, og så alligevel ikke.. Her er mønstret gentaget 14 gange.

Eneste minus er, at sådan en blanding med hør i, kun kan vaskes ved 30 grader på uldprogram. Det kan godt give lidt problemer, hvis der kommer babylort på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar