mandag den 4. maj 2015

Finurligt tang-fænomen

Det blæser lidt kraftigt fra sydvest i dag og på vej hjem fra biblioteket i Ringkøbing gik jeg langs stranden og kiggede efter sten.
Jeg fandt ingen sten, men så i stedet noget jeg aldrig har set før.
Aflange bolde af tang der rullede frem og tilbage i brændingen. Store og små mellem hinanden. Nogle af dem trillede langt med bølgerne og blev hevet langt ud i vandet, mens andre blot lå og vuggede lidt hver gang bølgerne ramte dem.













Jeg har aldrig set det før, men der var en del langs stranden i dag, der hvor der ligger store mængder af opskyllet trådfint tang på stranden.
Så hvis du bor i Ringkøbing skal du da næsten en tur ned at kigge. Hvis altså ikke det er dagligdag i Ringkøbing at se rullende tangbolde og det kun er tilflyttere som mig der bliver begejstret og oven i købet filmer det.
Jeg morede mig i hvert fald meget over at se bølgerne lege med boldene og løb hjem efter et kamera for at optage. Det blev til denne lille rystede film, jeg håber jeg har fanget fænomenet tilfredsstillende.
Boldene er ikke mere en 10-15 cm lange.


Jeg kan efterfølgende ikke lade være med at tænke på om keramikeren Lotte Glob - hende fra Skotland som Søren Ryge lavede en lang dokumentar omkring i 90'erne - som laver 'flydende sten' har set dette fænomen og har ladet sig inspirere.
Jeg har desværre ikke kunnet finde en god video af hendes flydende sten, men på youtube ligger der en film om hendes kunst generelt hvor stenene også ses 3.43 min inde i klippet.
Se hér: Lotte Globs kunst,


Ingen kommentarer:

Send en kommentar