mandag den 15. februar 2016

Strikket tubehalstørklæde - mere patentstrik

I 2,5 måned har jeg været i gang med det samme projekt og det har taget en del tid, for jeg strikker ikke lige så hurtigt, som når jeg bare strikker ret.
Men nu er jeg endelig ved vejs ende.
Jeg heller ikke haft den store energi udi det kreative her i januar og februar så der er gået uger mellem at jeg har strikket på værket.

Men...

Som sagt så gjort.
Jeg har lavet noget mere i dobbelt patentstrik, hvor patentstrikkeriet blev domnierende og ikke bare en kant som på vanterne jeg strikkede i nov-dec 2015.

Jeg har strikket et tubehalstørklæde udelukkende i dobbelt patent i Arwetta garn pind 3.5
Jeg går i strikkeklub med en pige der selv farver sit garn, og efter at have luret på hendes garn i lærke multifarver, bestemte jeg mig for at købe et par fed og lave den ene side af tubehalstørklædet med et mere spraglet udseende. (Lyder det interessant kan du tjekke hendes facebook-side ud med FLOT farvet garn, klik hér)


Jeg valgte et spraglet fed i lidt afdæmpede farver i hvid, gul, orange og blå, der ville matche den fesengrønne Arwetta nr. 191 jeg ville bruge til den ensfarvede side. Denne farve kaldes i strikkesammenhænge: 'Vintergrøn' eller 'Opal-grøn'.

Jeg tænkte at tørklædet ville matche mere af mit tøj hvis det havde en masse farver.
Når tørklædet er viklet om halsen er det nemt at vende det sådan at både den grønne og den spraglede side vender ud ad.


Det praktiske.
Jeg har brugt 1,5 nøgle af hver farve og har slået 260 masker om med den grønne farve, der - mens jeg strikkede - fungerede som den dominerende farve (ydersiden)
Jeg strikkede en runde ret og skiftede farve til den spraglede.
jeg strikkede rundt og rundt til jeg kunne tælle 90 omgange af masker med grøn, her måler tørklædet 27 cm i bredden hvilket jeg fandt at være en passende bredde.
Tørklædet kan netop nu to gange om halsen og stadig sidde til.

Jeg har skudt en lille video af hvordan man strikker med hhv. den vigende og den dominerede farve når man strikker på rundpind inkl. skiftet mellem de to farver. Jeg lavede nemlig en forklaring på patentstrik i indlægget om de første vanter jeg strikkede i november, men fik kommentarer på, at opskriften var svært at forstå rent visuelt.
så watch and learn .... og kommenter gerne hvis det stadig er helt sort snak.


Tag jer ikke af at jeg kun siger patentstrik, jeg mener selvfølgelig dobbelt patent

Princippet bag patentstrik er, at man altid arbejder med et lige antal masker og at hver anden maske skal tages løst af som vrangmaske uanset om man strikker med en ene eller den anden farve.
Når man strikker med  den vigende farve skal hver anden maske strikket vrang og når man strikker med den dominerende farve skal hver anden maske strikkes ret.

Det lyder kringlet, men det er det ikke. Det er ovenikøbet nemt at gå fra sit strikketøj for det er nemt at finde ud af om man skal til at strikke en maske (masken består af to masker) eller tage en maske løst af (masken er enlig)

Viola! det ser spraglet ud.


Advarsel: Der er lige et 'men' når du skal kaste dig ud i patentstrik, Det gælder om at have tungen lige i munden og koncentrere sig mens man strikker, for det er åndesvagt svært at samle tabte masker op. Det er det fordi det er svært at gennemskue hvordan de løse masker skal samles op og fordi der ikke bliver nogen bagside hvor man kan gemme grimme ting.
Jag har tabt et par masker undervejs og har brugt hele og halve timer på at få dem samlet rigtigt op igen.



2 kommentarer:

  1. Det er smadder flot. Det må jeg altså også prøve en dag - sbart!
    Giver det ekstra tykkelse og varme?

    SvarSlet
  2. Ja det er meget tykt (taget i betragtning at det er tynd Arwetta jeg strikker med) og meget blødt fordi det er så løst.

    SvarSlet