torsdag den 25. februar 2016

Strikket babyvest med raglan-udtagning

Så er jeg kommet godt i gang med at producere igen. Mit hoved er langsomt med at blive fyldt med kreativitet i takt med at solen kommer mere og mere frem på himlen.
Sidste lørdag var jeg ude at cykle i solskinnet, det var SÅ dejligt, ligesom at sætte stikket i kontakten og mærke hvordan kroppen bliver ladet op på ny.

Jeg har lagt ud med en baby kreation, jeg synes det var ved at være længe siden jeg havde strikket nok til min nevø og så havde jeg lidt garnrestener der ville passe godt til et lille projekt.
Med de tidligere spædbarnskreationer jeg har strikket, har jeg fundet ud af at jeg strikker for stramt til at at modellen passer til det alderstrin der står angivet og derfor har min lille nevø kun kunnet bruge tøjet i ganske kort tid før han voksede fra det. Jeg har bl.a. strikket en trøje med elefanter der skulle passe til børn på 6-12 mdr. Han fik den i julegave, da han var lige godt 1½ måned og kunne kun lige klemmes ned i blusen, - den sad stramt under armene - så nu strikker jeg mine ting til en større alder.

Jeg har fulgt en opskrift og lavet en række justeringer.


Jeg har strikket en vest og fulgt opskriften til en baby på 9-12 mdr, og min nevø er netop fyldt 3 mdr, så jeg håber at jeg har ramt så rigtigt, at han kan nå at få lidt glæde af den.
Jeg fandt opskriften på Hendesverden og har lavet om på opskriften undervejs.
Vesten på hjemmesiden var kedelig i farven og med et strukturmønster af en krone midt på maven. Det var ikke lige mig, så jeg tog udgangspunkt i opskriften og lavede om på farver og mønster og udtagninger og længde.




Vesten strikkes oppe fra og ned og lavces så den står åben i halsen, så det store barnehoved kan komme igennem. Den kan lukkes med to knapper.
Der tages ud til raglan på begge sider af 4 markeringer.

De steder hvor jeg har lavet en justering, har jeg skrevet det opskriften siger i parentes.


  • Jeg slog 62 masker op i lille og strikkede halsen frem og tilbage i retstrik, og begyndte at tage ud som opskriften forskriver - fire steder for hver anden omgang. 
  • Man strikker frem og tilbage, skiftevis ret og vrang på bryststykket fordi der skal laves en åbning til halsen. 6 rækker fra krave-kanten lavede jeg et knaphul ved at lukke to masker og igen yderligere 12 rækker nede. (opskriften laver ikke knaphuller, men placere blot en knap øverst  kraven).
  • Jeg tog ud i alt 14 gange (opskriften siger 13 gange), til jeg havde 174 masker og lukkede så 38 masker af i hver siden til ærmegab (opskriften siger 42 masker). 
  • Ærmerne gjorde jeg lidt længere end opskriften siger ved at strikke to ekstra række på i retstrik frem og tilbage inden jeg lukkede af, derved fik jeg lavet en lille kant på ærmegabet.


  • I efter at der er lukket af til ærmer samles alle maskerne så man kan strikke rundt på enrundpind og i denne runde slog jeg 5 masker på under hver arm (opskriften siger 4).
  • Ved knaprækken i halsen lagde jeg tre masker dobbelt og strikkede dem sammen, så der kom et fint overlap. (en detalje opskriften ikke har med).
  • Til kroppen endte jeg således op med 105 masker (i opskriften er der 90 masker). 
  • Kroppen har jeg bare strikket rundt og rundt på en rundpind på 40 cm indtil arbejdet målte 23,5 cm i længen målt fra skulderen (opskriften siger 26 cm).
  • Jeg har strikket ribkanten forneden i vesten 3 ret 3 vrang på 2,5 cm og har endelig fået lavet en kant der ikke folder op som på mine tidligere baby t-shirts se hér. 2,5 cm svarende til 9 runder rib er åbenbart det rigtige antal runder til at undgå opfoldning. 
  • Hele vesten måler 26 cm i længden (opskriften siger 29 cm).

Jeg håber at mine justeringer betyder at min lille tykke nevø kan passe vesten, både i bredden, da den er end opskriften, og i længden, som er en smule kortere end opskriften siger.

Min ugle gik igen med ti at være model, så vesten kunne blive fyldt ud mens jeg tog billeder.



2 kommentarer:

  1. Hej Sara. Det er en sød vest, håber den passer ham. Jeg er nysgerrig: Har du strikket med pind 3,5, som den originale opskrift siger?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna. Nej jeg har strikket på pind 3. Men nu har jeg købt rundpind 3.5 og 4.0 og er i gang med en ny sweater på pind 4 der følger opskriften og nu kan jeg se at tøjet får den rigtige størrelse.
      Vesten passer lige præcis til ham nu, men er nok for lille om en uge eller to.

      Slet