tirsdag den 1. marts 2016

Blomsterne tror de er levende

Jeg har været ude at plukke blomster i februar.
billedet har jeg lånt fra fugleognatur.dk
Det er måske en mærkelig årstid at gøre det på kunne man synes, men jeg har plukket blomster fordi de vinterstandere der står helt brune og triste derude  landskabet godt kan være dekorative i en vase uden vand eller i en dekoration.

Jeg fandt vinterstandere af den blomst der hedder Knopurt og som, når den er frisk og grøn, ser således ud.
Den er i familie med tidslerne, hvilket ikke er helt svært at se.


Når Knopurten er afblomstret er det bare de brune kurve der står tilbage. Jeg synes de er flotte, for bægerbladene i kurven er taglagte og danner et ret flot mønster.




Når man plukker dem i dette våde vejr er kurven sammenklappet og ligner i formen en dråbe



Men... når de har stået inde i varmen og tørret, folder kurven sig ud til små  glade sole.
Dette er en mekanisme som sidder i cellerne i kurven, der er styrret af fugtigheden i luften.
Når det er tørt i vejret kan planten sprede sine frø, og derfor åbner kurven op, så frøen kan flyve ud.
Frøene er hver udstyret med en paraply af små hår, kaldet fnog, som den skal flyve afsted med. Man kender dem bl.a. fra mælkebøtter hvis frø man hjælper på vej ved at puste dem afsted.
Det er sjovt at disse celler virker ufortrødent selvom planten for længst har spredt sine frø og er visnet.


Blomsterne er meget dekorative
Den lille pige på skinnerne er lavet af keramikeren Lea Nielsen, se hendes univers hér


Ingen kommentarer:

Send en kommentar