fredag den 4. marts 2016

Tunika og stofrester omdannet til taske

Genbrugs-syprojekt #1



Dette genbrugsprojekt er startet fordi mine arme er blevet større i omfang. Større i muskelmasse naturligevis - ikke fordi jeg før tid har fået bingovinger og mormor-arme. Min tunika viste jeg at være blevet for stram omkring armene jeg synes, at den var for lækker til at smide ud fordi den havde sådan nogle gode store lommer foran.

Gennem en periode har jeg slidt andet tøj i stykker og begyndte at have en god bunke af tøj hvor linninger, lynlåse, knapper, lommer, stropper o.a har været lige til at klippe af og genbruge på en ny måde.  Jeg skal bare lige finde ud af hvilke af de idéer der spirer frem inde i mit hoved, som vil blive mest fede at føre ud i verden.

Jeg er startet med lommerne på tunikaen i mit første genbrugprojekt og jeg har syet en taske/pose hvor tunikaen - fra navlen og ned - er blevet klippet af og brugt til foret på tasken, så lommerne sidder på indersiden og er blevet til gode rum hvor min telefon, læbepomade, nøgler, indkøbssedler, tyggegummi og andet nips kan ligge i, så det ikke forsvinder i bunden af tasken.
Tunikaen var rundet i kanten for neden og den runding valgte jeg tage tage videre til en runding af taskebunden.


I mine stofgemmer har jeg også opbygget mig en bunke af rester fra andre sy-projekter og jeg havde nok til at kunne lave en yderside til tasken bestående af stofbaner af noget grovere stof fra IKEA jeg havde brugt til en YOGA-pølle og noget lagenstof jeg har købt dels i genbrug, dels i Stof2000 og brugt til hhv. en fastelavns-udklædning, puder og et strikkepindehylster.

Jeg lavede ydersiden og indersiden hver for sig og lagde dem derefter ind i hinanden.
Ydersiden havde jeg lavet godt 4 cm for lang i kanten for oven, så den kunne foldes omkring kanten og lave en fin afslutning. Skulderstropperne er lavet af IKEA-stoffet der er lagt dobbelt.


Som finish, for at gøre tasken mere feminin og rund i formen, har jeg syet en elastik ind i kanten i hver side uden for stropperne, så kanten rynker og trækker sig lidt sammen.
Jeg har lukket taskens åbning med bendler jeg har klippet af tunikaens ærmer og sat fast med to røde knapper fra knappedåsens gemmer.


Tasken er stor og rummelig.
Den er ca. 50 cm bred og 45 cm dyb.
Stropperne er netop lange nok til at passe over den ene skulder, men korte nok til at tasken ikke skraber hen af jorden, når man går med den i hånden.

1 kommentar:

  1. Fed taske! God idé at bruge din tunikas lommer inden i.

    SvarSlet