søndag den 23. oktober 2016

Krydret æbletoddy uden alkohol

Som et lille eksperiment har jeg lavet 1 liter æbletoddy i forlængelse af æblemostproduktionen se forrige indlæg fra 18. okt 2016.
Jeg tilsatte 5 hele kardemommekaplser, 5 hele nelliker, ½ vanillestang og 2 tsk rørsukker til æblemosten og varmede den langsomt op i en gryde.
Mosten må ikke koge.

Efter en times tid tog jeg krydderierne op filtreret toddy’en gennem et rent klæde. Toddyen blev derefter hældt på en atamon-skyllet falske og tre kardemommekaplser og tre nelliker blev lagt ved, så toddyen kan fortsætte med at tage smag af jul.

Havde jeg haft kanelstænger eller ingefær ville jeg også have tilsat dem til toddyen, men disse eksotiske krydderier kan desværre ikke handles i den lille Dagli’Brugs der ligger tæt på mig, så det må jeg få handlet ind næste gang jeg skal ned i byen og så prøve at lave en toddy mere.

Toddyen kan drikkes som den er, den kan også varmes op inden den drikkes eller man kan tilsætte rom til den varme toddy for at give ekstra varme til kroppen på en råkold vinterdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar