tirsdag den 18. oktober 2016

Produktion af æblemost

Min kolonihave ligger hvor der en gang lå en æbleplantage og mange af æbletræerne fra dengang er bevaret i haverne. I min have står et stort æbletræ som ikke har været beskåret i mange år og det har båret vilde mængder af frugt i år. Små, men meget smagfulde æbler. Jeg ved ikke hvilken sort det er, men æblerne er sprøde, røde og saftige med en lidt syrlig smag.

I weekenden lånte jeg mig til en hånddreven æblekværn og æblepresser og fyldte en æblekasse til randen med æbler i alle størrelser.
Min bror og svigerinde kom forbi til mosteriet og vi knoklede på i 1½ time og fik lavet ca. 10 liter æblermost.

Systemet er nemt at forstå:
Æblerne skæres i halve og kommes i kværnen med kernehus, skræl og stilk.
Æblepresseren kan rumme kvaste æbler nok til at producere ca. 2,5 liter most

Efter presningen filtreres mosten for urenheder og hældes på plastflasker. Jeg havde bestil 7 plastflasker á 1 liter fra Nordisk Selvforsyning. Jeg har ikke behandlet mosten yderligere, blot hældt dem på flasker. De skal nemlig fryses ned.

I løbet af vinteren kan jeg tage en flaske op når jeg trænger til en frisk smag af æble og efterår. Mosten skal efter optøning drikkes inden for få dage så den ikke gærer.





Jeg har også en del pærer på mit træ i kolonihaven og tænker at jeg må prøve lave most af dem også, I fald det lykkes vil jeg have et par flasker med smagen af svenske påfund. Svenskere laver en del med pæresmag som vi slet ike kan matche i Danmark.

De kværnede æbler inden de kommer i pressen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar