lørdag den 17. juni 2017

Strikkede babytrøjer

Tja det er ikke fordi jeg prøver en ny opskrift af eller skejer ud på anden vis, men jeg må hellere vise hvad den sidste måned er gået med, for jeg ligger ikke på den lade side.
Jeg strikker små babytrøjer i forskellige størrelser, og så leger jeg lidt med strukturmønstre og knapper samt halsåbningens placering på bærestykket.

Jeg har indtil nu strikket to trøjer: en blå og en gul. Der er endnu en på vej: en stribet,  men den må få sit eget indlæg.

Begge trøjer følger samme mønster fra Susie Haumanns børnetøjsopskrifter. Jeg har strikket efter dem før og synes at opskriften er god. Se evt hér og hér
Dog har jeg fået at vide at de godt kan blive lidt snævre i armhulerne så jeg strikker et par ekstra runder på bærestykket inden der tages fra til ærmer.
Begge trøjer er strikket efter mønstret 0-3 mdr.

Den blå trøje

Strukturmønstret fortsætter ud på ærmerne og igen langs kanten forneden på trøjen.

Den blå er strikket i Arwetta strømpegarn, og jeg har leget med et mønster hvor jeg strikker 1 r, 1 vr i tre runder og derefter strikker 1 vr, 1 r de følgende tre runder.
Det har givet lidt udfordringer at få mønstret  til at blive pænt i og med at udtagningerne på bærestykket roder rundt i mønstret.
Som det måske kan anes på billederne bliver der nogle masker som ikke skifter fra vr til r eller omvendt efter 3 runder men fortsætter som de er på de næste 3 runder. Jeg skulle lige vænne mig det til men er sendt med at synes at det ser okay ud.

Trøjen er blevet uhyggelig lille, jeg ved ikke helt hvad der er gået galt. Jeg er ellers gået en pindestørrelse op i forhold til den oprindelige opskrift fordi jeg strikker stramt, men måske hiver mønstret bare stoffet sammen.
Jeg har hevet en del i trøjen for at sikre mig at den kan udvide sig når et spædbarn skal have den på og den kan heldigvis give sig en hel del, så jeg satser på et den kan bruges en uges tid inden baby vokser ud af den.

Halsåbningen er sat midt på brystet, hvilket er en afvigelse i forhold til opskriften

 Den gule trøje

Jeg har strikket 10 runder ribkant ved ærmer og for neden på trøjen, hvilket afviger fra opskriften.

Den gule trøje er strikket i noget Hjertegarn Merino Superwash jeg har arvet fra min faster der passer til pind 3. Det er ikke helt så blødt som arwettas strømpegarn da det er 100 % uld, men det er tæt på. 
Til denne trøje har jeg lavet et mønster der i højere grad passer sig ind efter udtagningerne på bærerstykket. 

Jeg har lavet et diagram til venstre der beskriver mønstret: Der strikkes vr. i de gule firkanter og ret i det hvide. Jeg håber at diagrammet taler for sig selv og ikke behøver yderligere forklaring.
Jeg har arvet nogle helt vildt herlige sømandsknapper i metal fra min svigerfarmor som kom til at pryde denne trøje. Hér er åbningen i halsen sat helt oppe på højre skulder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar