søndag den 27. august 2017

Blommesnaps

Så er det ved at være tid til at sætte en blommesnaps over. Blommerne er ved at være modne.
Jeg gjorde det allerede sidste år og nu har min snaps trukket i 12 mdr.
Jeg tror mine blommer er Victoria blommer, ikke den mest smagfulde blomme til at lave snaps på, men jeg synes den går an når blot frugterne er ordenligt modne når de høstes.

Jeg har læst mig til at blommesorterne: Reine Claude, Opal eller Kirkes skulle være de bedste til snaps.

Snapsen blev sat over i slutningen af august sidste år.
Da jeg ikke har lavet blommesnaps tidligere har jeg blot lavet til en halv flaske, hvilket der går ca. 200 g blommer til. Det svarer ca. til en 10-11 blommer.

Der skæres en ridse i blommerne ind til stenen og blommerne lægges i et syltetøjsglas med stor hals.
Blommerne dækkes af snaps (Brønsdums klar snaps) og skal trække min 5 mdr. gerne helt op til et år; afhængigt af sorten, vil jeg tro. De mere smagfulde blommer som Reine Claude osv. kan sikkert nøjes med at trække i kortere tid.

Jeg kan ikke for alvor huske det, men jeg mener ikke at jeg har sødet snapsen. Da min kæreste i dag skulle prøvesmage om den nu også have fået nok var meldingen imidlertid at den ikke behøver at blive sødet. Snapsen har en lidt skarp smag, ikke ret sprittet, men med en god smag af blomme og lidt bittermandel efter stenen.

Snapsen er filtreret og skal nu lagre.
Den kan faktisk drikkes med et samme, men bliver kun bedre af at stå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar