søndag den 17. september 2017

Blommesyltetøj

Mit lille blommetræ i kolonihaven bugner af blommer. Nogle blommer er store og andre er små. Jeg spurgte en rar dame der kom forbi haven og snakkede med mig om hvad hun mon tænke det var for blommer der voksede på mit træ og hun mente det var ganske almindelige røde René Claude. Ja så blev, man så meget klogere.

Mange af blommerne har orm og er rådne og hænger så tæt at naboen rådner med.
Heldigvis er der så mange blommer at det ikke gør spor, jeg kunne stadig plukke til den store guldmedalje og fik godt 10 kg med mig hjem (en hele murespand fuld).

Jeg har lavet syltetøj af ALLE blommerne, et mindre projekt der tog små 6 timer, men resulterede i at mit lager i kælderen nu igen er fyldt op og der også er nok til at give væk af.

Opskrift: 

(Ca. 5 kg blommer giver mellem 1 og 1,5 liter syltetøj og 1 liter saft)

Blommer, (stenene fjernet og blommerne skåret i mindre stykker)
1 Vanillestang, både korn og stang
2 tsk Vanille sukker
750-1000 g sukker (afhænger af hvor søde blommerne er)
1 tsk geleringsmiddel (rød melatin)
Atamon til konservering

Det gør ikke noget hvis nogle af blommerne er mindre modne, de afgiver blot mindre saft og bidrager til syrligheden.


Blommerne gives et opkog og koger for middelvarme i ca. 30 min. Allerede efter 5 min begynder de at afgive saft og grøden bliver mere og mere flydende som tiden går.
Efter godt ½ time begynder blommerne at splatte og blive til mos.


Tag en si og si blommemosen fra og ned i en mindre gryde. Brug en ske til at røre let rundt i mosen så saften drænes af.
Giv blommemosen et opkog og tilsæt geleringmiddel
Smag til med sukker. Jeg kan godt lide at syltetøjet beholder lidt af den syrlige smag fra blommerne så det ikke bliver alt for sukkerkvalmt.
Tilsæt til sidst Atamon og kom syltetøjet på varme Atamon-skyllede glas.


Saften, der blev siet fra, smager faktisk også godt og den er lækker tykflydende og har en dejlig bismag af vanille.
Sidste år forsøgte jeg at koge den ind til gelé, men da vi ikke er det store vildt- eller kagespisere her i husstanden har vi ikke fået brugt det og i år tænkte vi derfor at vi skulle prøve noget andet af.
I år har vi lavet limonadesaft ud af halvdelen og så har vi lavet sursød-blommesovs, der bla. er godt til wokretter af resten.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar