søndag den 24. september 2017

Strikkede bukser til spædbørn

Jeg har fundet en rigtig god og ikke mindst nem opskrift på bukser til småbørn i strikkehæftet af Lene Holme Samsøe der hedder: Babystrik på pinde 3.
Dette er  den første strikkebog, jeg er stødt på, hvor man selv kan vælge garntype, så længe garnet passer til en bestemt strikkefasthed. Jeg plejer dog normalt også at vælge garntype selv og blæse på at alting skal strikkes i mega dyrt Isagaer alpaca wool, men der er alligevel noget befriende over, at det er meningen med opskrifterne fra denne bog.

Jeg ved ikke lige hvad der skete, men det store par bukser gik ligesom hen og fik samme farvesammensætning som campingtøj og regntøj tilbage i 80'erne. Sådan bliver det åbenbart når man strikker tøj til børn der skal kunne passe både dreng og pige... Jeg skulle måske have valgt en mørkere lilla.

Farverne i hæftet er dæmpede og til tider grænsende til det kedelige, men det er der heldigvis råd for, når det er mig der sidder bag pindene.
Jeg har strikket to par bukser, modellerne: 0-3 og 3-6 mdr. og fik endelig en chance til at slippe af med noget mere af den fesne café latte-brune jeg har haft liggende i rå mængder ved at bruge den som grundfarve på det ene par bukser. Nu har jeg vist kun et enkelt nøgle tilbage.

Jeg har, som sædvanelig strikket i Arwetta strømpegarn og så fandt jeg, til det blå par busker, en garntype fra hjertegarn der udgiver sig for at være antibakterielt strømpegarn. (navnet: MARO)
Det kradser en smule mere end arwetta-garnet, men har samme størrelse. De to garner kan fint blandes sammen, og så koster Maro-garnet ca. en tredjedel af Arwettagarnet. Desværre fås det ikke i lige så stort et udvalg af skønne farver som Arwetta.
Opskriften lægger op til at bukserne skal strikkes på pind 2.5 og 3.0, men jer er gået en str. op i pind til 3.0 og 3.5.

Bukserne er forsynet med en meget bred ribkant for oven i livet og omkring anklerne og det lader til at der er god plads til en stor blenumse.
I opskriften står at man kan tilføje en løbegang til en elastikkant i livet hvis bukserne bliver løse, men jeg vil lade det komme an på en prøve jeg synes umiddelbart at ribkanten er rimelig elastisk.









De små bukser:
De gule striber er 2 runder brede og de blå striber er 15 runder brede.

De store bukser
De fesen-brune striber er 4 runder brede 
De fesen-grønne striber er 10 runder brede
og de lilla/blå striber er 8 runder brede

Ribkanten i livet og om anklerne kan passende smøges op til at starte med og foldes ud i takt med at baby vokser.

De mindste af bukserne måler 45 cm i fuld længde og det store par måler 50 cm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar