lørdag den 23. august 2014

Pæresnaps

Jeg har gået de seneste år og villet lave en pæresnaps. Fra min barndom husker jeg, at der i min faster og onkels sommerhus altid blev serveret snaps til frokosten, når familien samledes i sommerhuset den første weekend, efter sommerferien var slut.
En god tradition der indeholder mange barndomsminder.
Jeg husker særligt pæresnapsen, ikke af smag - det har jeg været for ung til - men af udseende.
En hel, stor pære lå inde i flasken - mystisk.

Hvordan den er kommet derned gennem den tynde hals, er fordi flasken hænges hen over den lille bitte pære når blomsterne er afblomstrede og befrugtede.
Herfra vokser pæren sig stor nede i flasken og ved modenhed klippes pæren af og der hældes snaps eller vodka over.

Jeg har haft vilde problemer med at finde et pæretræ, hvor jeg kunne liste mig til at sætte en flaske over en lille pære.
Min veninde har et pæretræ i sin kolonihave, men det gav ikke pærer i år. Derfor måtte jeg i stedet finde et andet pæretræ, hvor pærerne allerede var store og plukke en af de mindste og komme den i en flaske med en stor hals og tvinge den voksne pære ned i det.

Fusk?
Ja lidt, men resultatet synes jeg er flot og grønt, selvom jeg ville have følt en hvis stolthed over at have gjort det rigtigt.

Jeg har sødet den med lidt lys sirup, måske skal den have lidt ekstra når den har trukket færdig om tre måneder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar