torsdag den 28. august 2014

Hæklede damehandsker

Jeg har længe gerne villet hækle eller strikke et par handsker med fingre og ikke bare vanter.
Min tanke var at de skulle være elegante med kort skaft og sidde stramt til hånden som rigtige damehandsker nu en gang gør.
Til min skuffelse kunne jeg ikke finde inspiration på nettet til form og metode og jeg måtter derfor i gang selv.

Efter at jeg havde lavet tøj til bøjlerne se link, fandt jeg ud af at det var måden at lave fingre på. Altså lave 5 små pølser med lidt forskellig størrelse så de passede til mine fingre.
Derefter satte jeg fingerene sammen og hæklede hånden og satte tomlen på da jeg nåede så langt.
Jeg afsluttede så elegant det lod sig gøre med overlappende slids og en lille knap samt en kant i muslingemønster ved håndledet.

Jeg måtte have lidt om undervejs da jeg fandt ud af at fingrene giver sig en del, og derfor i første omgang blev fire runder for lange i gennemsnit. Jeg måtte derfor trævle en færdig handske op igen for at gøre fingrene kortere.


Jeg har ikke lavet en opskrift som kan følges slavisk og handskerne er heller ikke helt ens, men her er lidt af hvad jeg gjorde omkring fingrene.
  • Jeg satte fingerene sammen først med én luftmaske mellem hver. 
  • I runderne der fulgte tog jeg voldsomt meget ind både på håndryggen og inde i hånden fra runde 3-5 for at undgå at 'stoffet' ville pose og pølse omkring fingerne. 
  • Jeg tog ind mellem fingerne i runde 3 og 5 på begge sider af hånden. 
  • I runde 4 tog jeg ind både imellem fingrene og ud for hver finger inde i hånden for at få det pæneste resultat. 
  • I runde 6 tog jeg kun ind mellem lillefinger og ringefinger og mellem langefinger og pegefinger inde i hånden. 
  • I runde 7 to jeg ind mellem ringefinger og langfinger på begge sider af hånden. 
  • Jeg prøvede handsken på efter hver runde for at kunne justere bedst muligt. 
  • Efter runde 7 begyndte jeg at tage lidt ud igen på ydersiden af pegefingeren for at gøre klar til tomlen  
  • Ved påsætning af tomlen tog jeg ind i hver runde på det samme sted på begge sider af tommelfingeren.
  • Da der var taget ind og tomlen passede, kunne jeg lave kanten forneden ved at hækle frem og tilbage og skabe en slids på ydersiden af håndleddet. 
For at gøre dem ekstra feminine fik de en lille knap ved håndleddet og et broderi på håndryggen
Broderierne på hånderyggen
                  Det er svært at tage vinterbilleder om sommeren. Selv ikke hatten kan skjule de grønne blade.
Rød knap ved håndleddet 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar