mandag den 29. juni 2015

Oplev naturen - blomsterne og bierne

De store hængende lysesøde blomster på Digitalis
Tja selvom sommeren i år har svært ved at komme ordentligt i gang så er der da gudskelov blomster at kigge på alligevel. Jeg elsker foråret når alting begynder at titte op af jorden og jeg næsten daglig kan gå og holde øje med hvad der har forandret sig siden gårdagen.

Normalt plejer det at løbe løbsk for mig i slutningen af maj, forstået på den måde at jeg ikke kan følge med i samtlige blomsters udspring og jeg må sande, at blomsterne bare springer ud i vildskab uden at jeg kan nå at registrere alle trinnene.
Men der er som om det hele går lidt langsommere i år.
Jeg har i hvert fald en fornemmelse af at have set meget mere af udviklingen en jeg plejer. Måske skyldes det mit arbejde, jeg er enormt meget ude i naturen hver uge for at registrere plantearter.







En humlebi på vej ind i blomsten

Når det er sagt så skal jeg også lidt ud i weekenderne og i dag fik jeg øje på at den store flotte Fingerbøl blomster for fuld kraft med sine lyserøde tragtformede blomster. Planten hedder Digitalis på latin hvilket sjovt nok også betyder fingerbøl og navnet er meget rammende da hver blomst er stor nok til at man kan stikke en finger op i den. Fingerbøl er en gammel lægeplante indslæbt af munkene i gamle dage og er vist egentlig lidt halvgiftig, men humlebierne ser ud til at være fjollede med den.






Digitalis i massevis langs et stengærde
I Danmark finder man typisk planten i skovlysninger eller plantet i haver eller langs stengærde eller andre steder hvor folk færdes. Jeg fandt en vældig bestand langs stengærdet rundt om kirkegården uden for byen og selvom vejret var lidt kedeligt var der fyldt med liv omkring blomsterne. Det er en fest at lytte til den arbejdsomme summen som humlebier udsender i deres ihærdige arbejde for at samle pollen og nektar. Der kunne man stå længe og bare iagttage - ikke kun humlebierne - men også myre, edderkopper, fluer og andre arter af bier sværme rundt om blomsterne og nyde varmen fra stenene i gærdet.
Det er sjovt... Selvom man stikker sit kamera næsten helt ind i blomsterne lader humlebierne sig ikke gå på, de arbejde blot videre mod den næste blomst. En tålmodig lille fyr.

Blomsterne er indrettet sådan, at det kun er de kraftige humlebier der er stærke nok til at komme ind i den dybe, hængende blomst, de bruger deres kraftige ben til at stemme imod indersiden af blomstens kronblade når de kravler helt ind i bunden af tragten, for at finde den søde nektar.

Jeg tog en lille kort video af denne foretagsomhed, prøv at lyt engang:



Digitalis blomstrer hele juni - og i år også et godt stykke ind i juli. Blomsterne sidder samlet direkte på en lang stængel der ser ud til at kunne vokse i det uendelige. Øverst funder man blomsterknopperne som endnu ikke er sprunget ud og lader man blikket glide ned over stænglen kan man som i en stop-motion-film følge udviklingen af blomsterne fra kronbladene begynder at kunne skelnes til blomsten er helt åben og klar til at humlebien lægger sin vej forbi. Det har jeg desværre ingen billeder af, det må I selv ud at opleve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar