søndag den 15. januar 2017

Frakke til stempelkanden

hvis skabelon på gultfoer og æblemønstret stof til forsiden
Min Bodum stempelkande trængte til en varm frakke, så jeg fik søndagen til at gå med et lille, nemt syprojekt for at indvie mit nye hobbyrum og for at skyde 2017 godt i gang.

På nettet er det nemt at finde opskrifter på strikkede og hæklede varmere, men jeg synes, at de holder varmen dårligt, og derfor ville jeg sy en frakke med god polster af pladevat kviltet fast på indersiden af stoffet.

Min Bodumkande har brunt låg og jeg synes derfor det ville passe bedst hvis frakken selv var i brune, røde, og orange efterårsfarver.
Jeg valgte derfor endnu en gang det lækre æblestof, jeg købte, da jeg skulle sy sofapuder og en thehætte, se hér og hér.

Jeg har, for flere år tilbage, syet en frakke til min venindes stempelkande og havde min hjemmelavede skabelonen liggende i gemmerne, som jeg kunne tegne efter.
Målene uden flapper er: 17,5 x 30,5 cm og det trekantede hak til tuden er 4 cm bredt.
På skabelonen er der en flap i hver side, men i den endelige frakke er der kun en enkelt. Flappen måler 6,5 x 9,5 cm.

At kvilte foer fast til det gule stof:

Først tegnede jeg rundt om skabelonen på det gule stof og riede et stort stykke pladevat fast til dette.
Jeg havde nogle meget tynde stykker pladevat liggende og lagde det i fire lag for at få den ønskede, vamsede tykkelse.

Med en lineal og en blyant trak jeg linjer på kryds og tværs med ca. 1,5 og 2,0 cm mellemrum, som jeg kunne sy efter.

Jeg synes, det er svært at kvilte, så det bliver flot og jævnt, specielt når vattet er tykt.

Først kviltede jeg hele de store stykke af frakken. Derefter kom turen til flappen. Her lagde jeg kun vattet i 2 lag, så flappen er blevet lidt tyndere end resten.


At sy den mønstrede yderside fast til kvilten:


Jeg tegnede skabelonen oven på det mønstrede stof, som skal være på ydersiden. Jeg sørgede for at tegne det af en lille smule større end skabelonen, fordi der skal være lidt ekstra plads, når stoffet skal ud over foret.

Derefter lagde jeg den mønstrede side mod den gule side (så de to ydersider vender mod hinanden) og syede rundt langs kanten. Jeg lod en lille åbning være.

Denne metode gør at det kviltede mønster kun er synligt fra indersiden og ydersiden (med mønsterstof) fremstår glat og uden syninger.

Jeg klippede stoffet til med ca. 0,5 cm til syningen i kanten og klippede hjørnerne af på skrå, alle de steder hvor stoffet skal bukke når ydersiden skal vendes ud.

Efter at have vendt ydersiden ud gennem det lille hul, kunne jeg med en strikkepind skubbe stoffet helt ud i hjørnerne.
Jeg syede åbningen til i hånden og syde to mellemstore trykknapper fast yderst på flappen og på modsatte side af af frakken, så den kan lukke.



Således ser det færdige resultat ud:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar