fredag den 27. januar 2017

Strikket hue med hul til hårknolden

Det har længere ærget mig at en hue skal gøre det umuligt at have håret sat op i en knold.
Jeg ved godt at man bare kan gå med pandebånd, hvilket jeg også det det meste af tiden.
Alligevel har jeg gået og syslet med tanken om at lave en hue med et hul i toppen som er stort nok til at hårknolden kan gå ud igennem.

Kald det et langt pandebånd hvis du vil, jeg synes nu mest det har form som en hue idet det snævrer ind i toppen og former sig efter hovedet som en hue ville gøre det.




Garnet jeg har brugt er noget overskudsgarn fra et vamset tubehalstørklæde jeg strikkede til kæresten for flere år siden. Halstørklædet skulle pludselig gøres kortere (det var blevet så langt at han ikke ville gå med det, før jeg gjorde noget ved det) og så blev der så meget garn tilovers at jeg kunne lave mig en lækker hue.



Opskrift:

Jeg kan ikke huske hvor garnet stammer fra eller hvad det hedder, men det er blødt og tykt og ligner noget der ville være godt at filte i.

Jeg har strikket hele huen på pind 6.
Slå 58 masker op og strik rib: 1 ret, 1 vrang 22 omgange.
På omgang 23 strikkes  de første 4 masker som hidtil. de næste fire masker strikkes sammen to og to de første to som en ret maske de næste to som en vrangmaske.
På omgang 24 lukkes af på følgende måde:
*Tag den 1. m løst af og strik den 2. m vr. luk af ved at trække den løse m ud over den strikkeder, så du kun har 1 m på den højre pind.
Strik den 3. m r og luk den af som beskrevet ovenfor.
Gentag samme fidus med den 4. maske.
Strik nu den 5. og 6. maske sammen som en retmaske og luk den af.
Strik derefter 7. og 8. sammen som en vrangmaske og luk den af*.
Gentag mønstret fra * til * til runden er slut. Luk den sidste maske af ved at føre granet igennem og hæft ende.

Rundt i kanten hæklede jeg en orange kant med nål 8 i den samme garntype. Det er bare fastmasker der er hæklet rimlig stramt så huen lukker godt til omkring ansigtet.

Dejlige, flotte, vinterfrosne snebær


Ingen kommentarer:

Send en kommentar