fredag den 20. oktober 2017

Strikket trøje til spædbørn på 6-12 mdr.

Jeg er gået på barsel og det har medført at jeg er gået helt amok i strik. Nu har jeg pludselig tid til at strikke nonstop i det omfang jeg ikke skal sove eller forberede fødsel.
Jeg startede barslen med at bestille 14 nøgler Arwetta-garn fra  Filcolana og et nøgle Babymarino superwash-garn fra Drops og nu sidder jeg omgivet af garn og strikker løs.


Det første jeg vil vise frem er en strikket trøje til spædbørn på ca. 6-12 mdr.
Jeg har før denne trøje strikket to undertrøjer efter en opskrift, hvor man kan undgå at bruge knapper i halsen fordi undertrøjen er strikket i rib og dermed super elastisk og kan udvides nok til at komme over et stort barnehoved.
Med udgangspunkt heri ville jeg se om ikke jeg kunne justere lidt ved min trøjegrundopskrift  og minimere antallet af knapper for at få mere plads på bærestykket til mønster.
(Jeg bruger Susie Haumanns opskrift på Bluse med Perlemønster fra bogen All you knit is love som grundmodel til de små trøjer jeg strikker og laver ud fra denne mine egne variationer).

Opskrift (sådan nogenlunde)

m = maske
r = ret
vr = vrang
sm = sammen
omg.= omgang
rk. = række

Trøjens strikkes oppefra og ned

Slå 88 m op på rundpind 2,5 eller 3 og strik ribkant 2 r, 2 vr frem og tilbage 7 gange.
I slutningen af 4. rk laves et knaphul i ribkanten ved at sno garnet omkring pinden to gange og strikke de næste 2 m sm.
I 5. rk strikkes kun den ene af snoningerne og resten af garnet tages løst af pinden. Wupti: knaphul
Rk 8: Skift farve til grundfarven og tag ud for hver 10 m (i alt 8 gange).
Rk 11: (en retpind) tag ud for hver 9 m. Når der er 3 m tilbage på pinden lægges disse over de 3 første m på næste pind og strikkes sammen med disse så der kommer et overlap på 3 masker (sørg for at knaphullet ligger øverst i overlappet).
Nu strikkes der  glatstrik rundt på rundpind.
omg 14: Tag ud for hver 9 m. og begynd på mønstret.

Der tages ud fem gange i løbet af mønstret (omg. 14, 18, 25, 28 og 32) så bærestykket langsomt bliver bredere og bredere.

Jeg kan desværre ikke finde ud af at tegne et diagram hvor både udtagninger og  mønster indgår så det fremstår rigtigt som på trøjen, så i diagrammet her til højre skal hver mønsterrække læses for sig.
(håber det giver mening)

i omg. 18 tages ud for hver 5. m
i omg. 25 tages ud for hver 6. m
i omg. 28 tages ud for hver 7. m
i omg. 32 tages ud for hver 7. m



Efter omg. 32 ophører mønstret og der strikkes igen kun med grundfarven.
Der tages ud for hver 8. m i omg. 37 og der strikkes til bærestykket i alt måler 44 omg. (der skulle gerne være 220 m i alt).

Ærmer
Nu tages der fra til ærmer.
Her har jeg fulgt Susie Haumanns opskrift (12-18 mdr.)
Omgangen starter hvor knaphullet er placeret, så kommer knappen til at sidde i højre side af halsen.
Strik 64 m og sæt de næste 46 m på strømpepinde str. 3.
Slå to nye masker op under armen så ærmet består af 48 masker.
Strik uden indtagninger til ærmet måler 15 cm målt fra armhulen.
Tag herefter 16 m ind jævnt fordelt til der er 32 m tilbage.
Skift farve og strik en enkelt runde ret inden ribben.
Strik rib: 2r, 2 vr, i alt 6 runder og luk løst af for ærmet.

Vend herefter tilbage til bærestykket og fortsæt strikkeriet langs ryggen 64 m om til ærme nr. 2
Sæt igen 46 m på strømpepinde og strik et ærme mere magen til det første.

Kroppen
Saml de 64 + 64 masker på en rundpind og slå 4 masker op under hver arm så der i alt er 136 m på runden.
Strik glatstrik til kroppen måler 14,5 cm fra armhulen.
Tag ind for hver 10 m
Strik yderligere 6 runder og tag igen ind for hver 10 m.
Skrift til kantfarven og strik en runde glatstrik inden der strikkes rib.
Ribkanten måler 7 runder, luk løst af.
Kroppen måler i alt 16 cm fra armhule til ribkant og ribben er ca. 2 cm bred.

Sy ender ind og montér en enkelt knap i halsåbningen.

Som det fremgår af billedet til højre har jeg strikket yderligere to af de små gule bolde ind nær ribkanten forneden i trøjen, som en lille lækker detalje. Der er 7 m imellem boldene.
Jeg måtte starte forfra på den gule farve hver gang jeg nåede en runde rundt, så der var lidt pilleri med at få hæftede ender.

Nu må vi se om mine beregninger bærer frugt og kan komme over et barnehoved i 3-måneders alderen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar