fredag den 22. november 2019

Nye skills - syning af bukser efter mønster

Da jeg for nogle år siden arvede et par super fine bukser i str. 74 til min datter af en veninde, har jeg ønsket mig at kunne sy bukser efter mønster og har også fået mønstret til bukserne tilsendt. Men jeg har, indtil for nylig, ikke fattet ret meget af syopskrifter.
Når jeg syr gør jeg det bare autodidakt.
Det går også fint, når det bare handler om pudebetræk, muleposer og småting, men når man skal sy tøj, der skal sidde godt, så er det en anden sag.
MEN i foråret shoppede jeg stof og mønster til børnetøj i den lokale stofbutik, for nu blev det tid til at gøre min veninde kunsten efter og sy selv.


Til at hjælpe mig kom min søde tante på besøg her i efterået og brugte en hel dag på at svare på mine spørgsmål, måle, sy, klippe osv og NU er jeg flyvende ud i busker - indtil videre, kun dem uden lommer.

Siden sydagen med tante har jeg forsøgt at sy et par busker om ugen. Det er både blevet til flere bukser efter samme opskrift, men også bukser defter opskriften til Oliver pants, der kan findes gratis på nettet.

Opskriften jeg har købt passer til jerseystof, men min tante mente at, da den er lavet til jogginbukser, som jo sidder løst, burde opskriften også kunne gå til busker i vævet stof (fast stof) og stadig være rare for et barn at have på.
Da jeg synes jeg var fortrolig med opskriften (efter ca. 4 par bukser) kastede jeg mig over udfordringen og gjorde det yderligere kompliceret for mig selv ved at sy inderfor i bukserne, så alle syninger på vrangsiden gemmes mellem yder- og inderstof.

Opskriften er fra Onion i størrelserne 56-98.
Bukserne jeg har lavet her er en str. 92, men med en lidt bredere ribkant i talje og ved fodleddene end opskriften siger.
Bukserne er lavet i noget herligt hønsestof med en hvid lagenstof som inderfor. Man kunne også vælge at lave indersiden i mønstret stof så bukserne kan vendes efter humør.

Jeg er SÅ stolt af mig selv. Jeg drømmer om bukser om natten, sammensætter forskellige stoffer og for søger at regne ud hvad der er pænt og vil give fede detaljer. Jeg tænker også at jeg snart må kaste mig ud i bukser med lommer.

Fremgangsmåde

Mønstret fra opskriften skal overføres til madpapir eller sypapir. HUSK at skrive på de enkelte dele hvad det er, hvilken str. det er og hvordan retningen i stoffet skal vende.
Derefter skal mønstret lægges på stoffets retside (stoffet er lagt dobbelt, for der skal bruges to forstykker og to bagstykker.) og sættes fast med knappenåle så det ikke skrider når der tegnes og klippes.

Klip eller tegn PRÆCIS 1 cm fra mønstrets kant hele vejen rundt.
Er du sej på øjemål, kan du bare klippe, ellers vil jeg bestemt anbefale at tegne, om ikke en linje hele vejen, så i det mindste mærker på hver 5-7 cm.
NB! Det er vigtig at være meget præcis i denne disiplin da du efterfølgende skal bruge yderkanten til at sy efter.

Til bukser med inderfor skal du bruge 2 stykker inderstof og 2 stykker yderstof for hhv for- og bagstykkerne.

Der er klippet ud i yderstoffet med nøjagtigt 1 cm til mønstret

Når alle stofstykker er klippet ud, lægges forstykkerne ret mod ret og bagstykkerne ret mod ret. Der hæftes med nåle langs kanten fra navlen til skridtet og sys herefter.
Når stoffet ikke er strækstof/jersey kan man nøjes med at sy ligeud, mens der skal sys med zigzag eller lign. sting ved jersystof.

Der er syet fra talje til skridtet og nu er der sat nåle fra skridt til ankler på begge ben.

Derefter lægges for- og bagstykkerne mod hinanden ret mod ret.
Nu skal der sys fra skridtet og først ned af det ene ben og siden ned af det andet. Der skal sys på denne måde og ikke bare op ad den ene ben og ned af det andet i ét stræk for at undgå at stoffet folder i skridtet.

Benene er syet sammen på indersiden. Bagside og forside bliver nu sat sammen med nåle. Bemærk fra forrige til dette billede at bagsidestoffet er bredere end forsidestoffet. 

Når dette er gjort, sys der langs ydersiden af buksebenene.

Når alle kanter er syet sammen ser dine bukser således ud. Sy et par mere som skal være inderforet.


Det næste der skal gøres er, at gøre fodledskanter og taljestykket klar til at blive monteret.

Til fodledskanter og talje kan man vælge at lave rikanter i rib-jersey eller lave løbegang til elastik. Her har jeg valgt ribkant fordi jeg synes det der ret fedt ud på småbørnsbukser, at de har en bred ribkant både i talje og omkring anklerne.

Ribkant til fodled måler 10 x 17,5 cm og til talje 10 x 38 cm


Sy først langs kanten af rib, som vist på billedet.
Fold herefter stoffet så det ligger dobbelt  med vrangsiden indad. Inddel nu den cirkel som fodledskanten eller taljen udgør i 4 lige store dele og sæt nåle som markering, som vist på billedet herunder.
Den samme inddeling laver du ved både inderbukser og yderbukser


Læg inder- og yderstof  med vrangen udaf, buskeben mod bukseben og montér fodledskanterne først. Start med at lægge forledskanten ind i buskebenet på inderstoffet.

Vær ophyggelig med at sætte fodledskanterne fast. Sammenføjningn skal sidde på indersiden af benet for at få det bedste resultat.
Da ribkanterne er mindre end bukserne skal ribben strækkes ud og monteres 8 steder med nåle forud for syning.
Derefter vendes fodledkanten ind i yderstoffets bukseben og monteres på samme vis.

Inderforet for neden og yderstoffet for oven, begge stoffer fæstnet til ribkanten omkring anklerne

Når du syr, trækker du ud i stoffet mellem to nåle så ribben strækkes ud og lægger sig op af det faste stof og syr mellem de to nåle. Dette gentages mellem hver nål hele vejen rundt.
På denne måde opnås en rynkeeffekt på det faste stof og man slipper for at stoffet folder på en træls og grim måde.
Når begge fodledskanter er monteret vendes bukserne så ydersiden kommer udad.

Bukseben med ribkanter ved anklerne

Taljen monteres på samme måde, som beskrevet ovenfor med inddeling i 4 dele. Her passer det fint med at buskerne er sat sammen af 4 stykker stog og sammenføjningerne i bukserne gør det således ud for de fire steder hvor taljens markeringer skal passe til.  Sammenføjningen i ribben skal sidde midt på ryggen.
Ribkanten till taljen lægges inden for inderstoffet med overkanten nedad som vitst på billedet herunder.

Taljeribben lagt på plads inden for inderforet, 4 nåle markere opdeling (for, bag og i siderne) som matcher sammenføjningerne i bukserne

Montér taljen på inderstoffet ved at sætte de fire nåle fra tribben fast på de fire sammenføjninger på bukserne, se billedet nedenfor. Herefter strækkes ribben ud til den den lægger sig op af det faste stof og der sættes 3-4 nåle mellem hver af de 4 første så du ender med at have sat 16-20 nåle rundt i kanten.
Sy ribkanten fast til inderstoffet før det monteres på yderstoffet.

RIbkanten i taljen er sat fat med 4 nåle til buksestoffet på de 4 steder hvor stoffet er syet sammen.

Yderstoffet monteres som det sidste.
Lav et ombuk på yderstoffet på 1 cm og hæft det med nåle og sy med en tråd der matcher yderstoffets farve for denne syning bliver, som den eneste, synlig på de færdige bukser.


Bukselinning.

Nyd de færdige bukser og glæd dg over at der ikke indgår fedten-rundt-med-elastik ved ankler og i taljen.



.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar