mandag den 23. november 2015

Strikket børnetrøje med hvaler

Da jeg hørte at min kære, lille, nye nevø var kommet til verden, kunne jeg ikke dy mig for at løbe ind i nærmeste garnbuktik og købe et par nøgler arwetta til endnu en trøje til knægten.
Jeg troede jeg bare ville strikke en t-shirt ala., den jeg strikkede til min kusines datter i foråret se her, men så jeg fik lyst til at sætte ærmer på den, så den blev til en trøje.
Jeg har lavet den der foldehals der ses på t-shirten, men har undladt at sy den fast i den ene side så halsåbningen bliver ekstra bred og giver godt plads til det store babyhoved. Når trøjen er kommet på, kan åbningen i halsen lukkes til med en fiskeknap.

Jeg har ikke strikket noget i sarte babynuancer endnu, og da jeg fik øje på de lyserøde, lyseblå og lysegule nøgler i butikken, vidste jeg, at det var det jeg manglede at få lavet.

Jeg valgte derfor den blå som ville passe fint ind i min marintime mønsteridé.
Mønstret er nemlig hvaler og bølger.
Inspirationen til hvalens fik jeg da jeg så nogle nutte-hvaler på en kreation på en blog jeg klikkede forbi.
Nu kan jeg ikke finde bloggen igen, så jeg kan desværre ikke henvise til den , men hvalerne fik jeg heldigvis kopieret.

Jeg brugte målene på ærmerne fra Sussi Haumanns opskrifter på børnetøj str. ½ år, så ærmerne til denne model er på 51 masker. Jeg har samlet dem op rund i kanten, og så har jeg slået ca. 6 masker yderligere op under armene.
Nu er jeg super spændt på om den passer.

Jeg har taget billeder hver aften af hvor langt jeg var kommet

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Fiskeknap fra Hamilton.dk på venstre skulder.

1 kommentar: