søndag den 29. november 2015

Gummipenalhus - gammel cykelslange får nyt liv.

Jeg blev helt vild med hvalmønstret fra mit tidligere strikkeprojekt og tænkte at det måtte kunne bruges til mere.
Kombineret med en brugt cykelslange har jeg derfor syet mig et solidt, rustikt penalhus, et rigtig fedt lille genbrugsprojekt.

Jeg har ikke været på kursus i gummidesign, som jo ellers - har været og stadig er - en hot, hot dille, men jeg har fået lidt tips af min veninde, der har gjort en del i forskellige slangetyper. 
Hun har bl.a. fortalt, at det er godt at have en hultang ved hånden til at udstikke huller i gummiet med, så man ikke skal sidde og blive helt træt af at bøvle med en nål.

Jeg har lavet step by step-billeder herunder med forklaringer til hvordan jeg har gjort.

Jeg klippede et passende stykke cykelslange ud. Derefter klippede jeg cykelslangen  op på langs og lagde slangen dobbelt på den anden led med indersiden ud af.
Rundt i kanten, der hvor jeg ville sy penalhuset sammen, udstak jeg en række huller. 

Det dejlige ved at arbejde i gummi er, at man ikke behøver tænke på stof, der løber, eller de grimme ender der skal skjules, gummi er et råt materiale og det må gerne se råt ud når man er færdig.





Jeg har brugt en kraftig snor, kaldet 'waxed cotton string', som f.eks. kan købes i Panduro hobby til at sy rundt i kanten.
Som det ses af billederne har jeg taget et langt stykke snor og sat en nål i hver ende, ved at sy begge nåle igennem et hul ad gangen fra hver deres side bliver syningen meget pæn. Jeg ved som sagt ikke om det er den rigtige metode, men jeg synes det holder fint.






Mere med hval

Jeg har bugt min venindes blog til inspiration, se bl.a hér. og fik lyst til at brodere med korssting på ydersiden af penalhuset.
Jeg lagde papiret med mønstret af hvalen oven på penalhuset og prikkede med en spids nål hul gennem i alle hjørner af ternerne inden for hvalens omrids. Efterfølgende stak jeg alle nålehullerne ud med hultangen og syede hvalen i korssting med rigtig broderegarn.


Som øje fandt jeg en fed, gammel knap som kunne gøre noget vildt med ved det ellers lidt pusse-nussede udtryk.



Jeg har syet foer ind i penalhuset for at skjule den grove syning på indersiden. 
Min mormor er en god pusher af gamle lynlåse og knapper, alt det tøj hun smider ud, klipper hun først lynlås og knapper af og giver til mig.
Mere til genbrug,
Herligt.

Jeg syede først foret fast på lynlåsen på symaskinen





Derefter syede jeg hele molevitten fast på gummiet i hånden.
Jeg har syet på samme måde som forklaret ovenfor med det to nåle, men her har jeg syet med fiskeline, fordi det virker som en meget kraftig sytråd, som stort set ikke er synlig.


Som pynt har jeg syet en lille tråd omkring fikselinen i kanten på hval-siden og på den anden side hvor cykelslangen er præget med tekst, har jeg syet små, blå grønlandske perler langs kanten.

grønlandske perler langs kanten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar