tirsdag den 15. november 2016

Snaps på Kvæde


Kvæde er sådan en underlig frugt, en blanding af æble og pære og dog med sin egen særlige smag og lugt som er grænsende til det parfumerede.
Kunne man lægge kvæde ved sit undertøj ligesom man gør med lavendel ville jeg ikke tøve. Måske jeg skulle forsøge at tørre nogle tern og se om duften bevares efter tørring.

Jeg har i stedet sat en kvædesnaps over.
Den skal trække i et år inden de filtreres.
Kvæde skal plukkes ca. nu - fra slutningen af oktober til midten af november - når skallen er gul.

Jeg har ikke smagt kvædesnaps før og den optræder kun i en enkelt af mine snapsebøger, så jeg ved ikke hvad jeg skal forvente, men jeg har:
skyllet kvædefrugten og gnedet dunene af,
skåret den i mindre stykker og
tilsat Brøndums klar snaps og
et par tsk. fulde rørsukker.

9,5 mdr. er gået

Der står godt nok i mine bøger at kvædesnaps skal trække et år tid, men her efter 9,5 måned synes jeg faktisk den har fået nok. Den skal ikke sødes yderligere blot filtreres ned i en mørk flaske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar