torsdag den 3. november 2016

Fish on the line (or online)

For flere år siden skrev jeg en opskrift på hæklede døde fisk ned fra hjemmesiden: Tante grøn, men jeg har siden gået og tænkt at det er en lidt mærkelig ting at hækle døde fisk. Jeg kunne ikke rigtigt se hvad jeg skulle gøre med dem og det hjalp mig ikke stort at jeg i mine noter havde skrevet at de kunne anvendes som tilbehør til gaver som noget vedhæng.
Hvem giver døde fisk som en del af en gave? er det til folk man mindre godt kan lide?

Men så den anden dag manglede jeg et lille nemt projekt at hækle - fordi jeg ikke gad strikke på et større projekt jeg er i gang med - og så kom jeg til at tænke på fiskene og at jeg kunne prøve at hækle en enkelt og se om jeg kunne gøre den mere 'levende' i udtrykket.

I opskriften skal fisken være i kedelige grå farver og med et kryds som øje, så den i allerhøjeste grad ser stendød ud, men min fisk blev farverig og levende med en glad mund og levende øjne.
En blev snart til fem i flere forskellige farver, så jeg tænker at mine fisk er regnbuefisk fra noget eventyrs-koralrevs-verden eller sjove guldmakreller.

Jeg har hængt dem på en line og tænker at de både kan 'fjollepynte' som de er, eller blive til en barnevognskæde.

Som barnevognskæde er der masser af farver at kigge på for en baby

Det kedelige: Fiskene er hæklet i bomuldsgarn på nål str. 4, Er man mere ferm til hækling end mig kan man sikkert bruge nål 3.0 eller 3.5, de måler ca. 15 cm og er fyldt ud med pladevat. 
Jeg har brugt pladevat i en enkelt lag så de kan holde deres flade fiskeform.
Øjne og mund er syet på i hånden og er også i bomuldsgarn.

Smilende fisk

2 kommentarer:

  1. Fine LEVENDE fisk! Jeg er enig - bizart at hækle døde fisk. Med mindre de skal bruges som legemad måske...

    SvarSlet
  2. Hej,

    Flotte fisk du har hæklet. Jeg kan dog se at det link du har lavet ikke virker, og derfor ville jeg lige give dig et link som gør. Her kan du hente opskriften på nøglevedhænget, https://tantegroencph.dk/vare/sildefangst/

    God dag.

    Dbh.
    Kristian

    SvarSlet