fredag den 10. november 2017

Cardigan til et lille nissebarn

Tja jeg tager vist lidt tidligt hul på juleforberedelserne i år. Men jeg fik lige en idé efter at have strikket det små røde sokker se hér.

Til jul har jeg nemlig et barn på mellem 2 og 6 uger alt efter hvornår det bestemmer sig for at ville se verden og så gik der tuttenutte-udklædnings-mor i mig og jeg måtte lige kreerer en lille ulden jakke / cardigan som baby kan dresses op i sammen med sokkerne og muligvis en rød hue hvis jeg får tid.

Cardiganen er strikket efter Susie Haumans opskrift på en babytrøje (fra bogen: All you knit is love), Jeg har blot valgt at strikke den udelukkende i retstrik og så er det nemt at lave blusen åbenstående, som en cardigan, fordi man ikke skal strikke hver anden række vrang.


Cardiganen er strikket på rundpind 3.5 i arwettagarn, lys grå nr. 954 og snehvid nr. 100. der er brugt ca. et nøgle af det grå garn.

Jeg  har fulgt opskriftens anvisningerne på udtagninger på bærestykket så trøjen passer en baby på 1-3 mdr. Ærmerne er strikket rundt på strømepind 3.5 og her skal hver anden runde strikkes vrang. Jeg har lavet ærmerne betydeligt kortere end opskriften, kun omkring 6 cm lange.

Ærmerne er afsluttet således:
Slut med en grå ret-runde.
Skift til hvidt garn og strik en runde ret, hvor der tages ind for hver 5 maske.
Strik 4 runder vrang og luk af.

Knaphullerne sidder længere fra hinanden end i opskriften, jeg har ladet være 15 rækker mellem hvert knaphul. Med så store knapper som jeg har brugt til blusen ville det se fjollet ud hvis de skulle sidde tættere.
Knapperne er nogle gamle hvide stofknapper som jeg har arvet fra min mormor.

Cardiganen er også kortere i kroppen end opskriften siger. Dette skyldes at den primært skal bruges til et barn på 1 mdr. Det er rart med noget tøj der bare passer de helt små størrelser og som barnet ikke nødvendigvis skal vokse i for at fylde tøjet ordentligt ud. Som udgangspunkt skal den jo bare bruges juleaften i år.
Cardiganen måler således 11 cm fra ærmegabet og ned til livet. Blusen er afsluttet ved at skifte til hvidt garn, strikke en række vrang hvor der tages ind for hver 9. maske og derefter strikkes 1 række vrang 1 række ret og 1 række vrang, inden der lukkes løst af.


Jeg synes både knapperne giver blusen et lidt klovnet, useriøst udtryk fordi de er så store på en så lille bluse, men de giver også et vinterudtryk idet de godt kunne ligne små snebolde

1 kommentar:

  1. Top nuttet!!! Jeg ønsker mig en i nisserød i str. 2 år :-)

    SvarSlet