mandag den 20. november 2017

Strikket børnetrøje str. 2 år

Det er sjældent jeg kaster mig ud i helt eget design af trøjer. Ikke bare farve- og mønstervalg men hele trøjen helt fra bunden.
Det blev jeg nødt til denne gang fordi jeg ville have en bestemt hals på trøjen og fordi det viste sig at de trøjer str. 2 år som jeg kunne støtte mig til ikke passede på barnet.
Trøjen er derfor lavet om et par gange undervejs før den endelige form kom helt på plads.

Min svigerinde og jeg faldt pladsask for bærestykket på en trøje min kusines datter havde på en dag og jeg noterede mig hurtigt teknikken og talte antallet af masker rundt i halsen, så jeg kunne efterligne det på en trøje til min nevø.



Trøjen er stikket i noget gammelt gult hjertegarn jeg har arvet, men da jeg løb tør for hjertegarn (og måtte trævle op fordi der ikke var nok) måtte jeg finde en erstatning i garnbutikken af samme garntykkelse og struktur som kunne bruges til resten af trøjen.
Jeg kunne naturligvis ikke få den samme gule farve da hjertegranet sikkert er købt i forrige århundrede, så jeg måtte vælge en anden farve. Det blå garn jeg valgte er noget norsk garn af mærket sandnes, der passer til pind 2½-3. Jeg tror serien hedder SISU, og garnet er 4-trådet.

Jeg har strikket hele trøjen å pind 4, så den ikke er så tæt i maskerne.

Min nevø har vældig følsom hud og jeg har derfor lavet en lækker lille detalje med fleece-for rundt i kanten af halsen for at skåne den sarte hud mod det kradsende garn. Se mere under opskriften.

Opskrift. 

Garnmængde: ca. 100 gr. af mærket Sandnes.
Pind: rundpind og 5 strømpepinde nr. 4
Trøjen strikkes oppe fra og ned og ærmerne strikkes før kroppen
Der laves ikke knaphuller, idet der er brugt norske hægte-knapper som syes uden på trøjen.

Bærestykket
Slå 75 masker op på rundpind
Der strikkes frem og tilbage på bærestykket.
1 rk: alle m strikkes r.
2. rk: 3 r, *1r, 1 vr* gentag mellem *'erne til de der tre masker tilbage og strik de sidste tre m ret.
3. rk: 3 r, *1 vr, 1 r* gentag mellem *'erne til de der tre masker tilbage og strik de sidste tre m ret.
4. rk: strikkes som 2. rk
5. rk: strikkes som 3. rk
6. rk: 3 r, forsæt mønstret med r og vr og tag ud for hver 4. maske til der er 3 m tilbage. Strik de tre sidste m r.
7. rk: 3 r, forsæt mønstret med vr og r, de nye masker du slog op i forrige række strikkes som vr.
8.-14. rk: mønstret fortsættes uden udtagninger
15. rk: 3 r,  tag ud for hver 6. maske
16. rk:  3 r, strik mønster r og vr, strik de nye m som retmasker
- Fra ydersiden bliver mønstret således at udtagningerne fremstår som vrangmasker og vrangsykkerne bliver bredere og bredere mens retmaskerne er enlige og buler ud som linjer hele vejen ned.
17.-22. rk: mønstret fortsættes uden udtagninger

Fortsæt bærestykket efter samme mønster og med udtagninger i rk 23 for hver 7. igen i rk: m 31 fr hver 8. m og i rk. 39 for hver 9 m i rk. 43 for hver 10. m og igen i rk. 47 for hver  11. m  og i rk. 52 for hver 12. m (240 m i alt)

Strik herefter rundt på rundpind 1 runde ret.

Nu skal der tages fra til ærmer:
54. runde: 35 r, 50 m strikkes over på en strømpepind str. 4.0, 70 m r, 50 m strikkes over på en strømpepind. Strik derefter runden ud.

Ærmer. Måler 20 cm målt fra armhule til håndled
Fordel de 50 m på 4 strømpepinde og slå yderligere 6 m op under ærmet, så ærmet består af 56 masker.
 - sæt en markør efter 3. maske af de 6 nye masker. Markøren viser hvor midten af undersiden er, runden starter ved markøren.
1. og 2. runde: alle m r
3. runde: 1 m r, 2 m ret sm, strik ret til der er 3 m tilbage på pinden. strik de første to m r dr sm og strik den siden ret.
4.-6. runde alle m r
7. runde: strikkes som 3. runde
8.-10. runde: alle m r
11. runde: strikkes som 3. runde.
12.-14. runde: alle m r
15. runde: strikkes som 3. runde
16.-18. runde: alle m r
19. runde: strikkes som 3. runde
20.-22. runde: alle m r
23. runde: strikkes som 3. runde.
Herefter strikkes der ret i runderne 24-47 (23 runder)
48. runde : strikkes som 3. runde
49.-62. runde: strikkes ret uden indtagniger
63. runde: tag ind for hver 4. m ( i alt 6 gange)
Strik de næste 3 runder vrang og luk af og hæft ende.

Strik det andet ærme magen til.

Det nederste af kroppen og ribkanten for neden



Krop. Måler 22 cm målt fra armhulen til trøjekanten
Kroppen består af 152 masker der samles på en rundpind, under ærmerne slås 6 nye masker op for at få de 152 masker.
1. runde: alle m ret

Skift farve

2. runde: alle m vr
3. runde: alle m r

Nu strikkes der mønster de næste 56 runder.

57. runde: alle m ret
58. runde: alle m vr.
59. runde: alle m r

Skift farve.

Strik ribkant  2 r, 2 vr. i alt 9 runder.
Luk af og hæft ende.


Blød fleecekrave til sart børnehud.

A: 1 stykke stof med målene 31 x 5 cm
B: 2 stykker stof som retvinklede trekanter hvor langsiden er 17 cm og kortiden 8 cm. Spidsen på langsiden klippes lige af, så langsiden bliver 15 cm

På A-stykket bukkes enderne 1 cm ind og sys fast. Stykket er nu 29 cm langt.










På hvert B-stykke og bukkes en fold på 1 cm langs den lange side og sys fast. Folden skal bukkes modsat på de to stykker.


Læg B-stykkerne med den lange side væk fra hinanden i hver sin side af A-stykket 2 cm op fra kanten, se billedet herunder.
Fold kanten af A-stykket omkring sig selv og læg det herefter ned over B-stykkerne.
Sy langs kanten af A-stykket så B-stykkerne sys fast.


Nu er kraven klar til at blive monteret i trøjen.
find midten af halsåbningen (nakken) og midten af A-stykket på kraven og sæt kraven fast med sikkerhedsnåle. Vrangsiden af kraven vendes ind mod det strikkede så enderne ikke kan ses.
Det er nemt at arbejde sig ud fra midten af nakken og ned langs siderne.

Sy kraven fast på symaskine med en sytråd der matcher farven på trøjen, for den bliver synlig på ydersiden..
Hæfter efter og sy knapper i.



Den færdige trøje


Knapper af norsk design. Jeg synes det var pænest med blot to knapper, så trøjen står lidt åben i halsen 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar