onsdag den 15. november 2017

Nissehue til baby - Djævlehue

Som sagt så gjort. Jeg har strikket en lille hue  som vores barn kan have på juleaften og ligne en bette nisse med gråt tøj, røde sokker og rød hue.

Jeg er dog lidt i tvivl om huen er for stor til en lille barn på mellem 14 dage og en måned, men jeg havde virkelig svært ved at finde en opskrift på en djævlehue der var lille nok.

Paapinden.dk har faktisk en opskrift på djævlehuer i en række str., men her skal man kende barnets hovedstørrelse (omkreds) før man overhovedet kan komme igang med strikkeriet, og da mit barn endnu ikke har set dagens lys, var det ikke lige en mulighed at bruge den opskrift.

Jeg endte med at kombinere to opskrifter, for at aflurer ind- og udtagninger, opdeling af huen med markører samt have et udgangspunkt for størrelsen. Jeg har indervejs taget mig nogle friheder fra opskrifterne og har herunder sammenfattet hvad jeg fik gjort fra start til slut.
Jeg er dog stadig ikke helt sikker på størrelsen.





Opskrift

Huen er strikket i rødt bomuldsgarn på pind 3 (rundpind og strømpepinde).

Slå 97 masker op og strik tre rækker frem og tilbage i retstrik.
Derefter strikkes rundt på rundpind i retstrik og arbejdet deles op med 6 markører der viser hvor der skal tages ud og ind så djævlehuen tager sin karakteristiske form.
VENT med at strikke, men start med at sætte markørerne i hhv. 1., 18., 35., 49., 63. og 80. maske
Maskerne hvori markørerne er anbragt skal strikkes vrang.

Ved markørene i m 1, 35 og 63 tages en maske UD på begge sider af markøren i hver anden runde.
Ved markørerne ved m 18 og 80 tages en maske IND på begge sider af mørkøren i hver anden runde og
Ved markøren i m 49, der markerer panden, tages en m UD på begge sider af markøren MEN kun i hver 4 runde.
NB! I første runde strikkes første og sidste m sm som en vrangmaske.

Strik nu rundt efter opskriften til der, i panden, er taget ind 5 gange. Huen er langsomt blevet lidt større for hver 4. runde
Tag herefter ind ved pandemarkøren for hver anden runde, mens ind- og udtagningerne ved de øvrige markører fortsætter som hidtil. Nu bliver huen langsom mindre i omfang for hver anden runde.
Strik til der i alt er taget ud og ind 14 gange. (Arbejdet måler ca. 11 cm)

Nu ophører udtagningerne ved 1, 3 og 5 markør og der tages kun ind ved 2, 4 og 6 markør for hver anden runde.
Gentag i alt tre gange.
Herefter tages ind for hver runde, til der er 9 masker tilbage i alt.
Arbejdet afsluttes ved at strikke en runde ret, klip garnet af og træk snoren gennem alle masker og hæft ende.

Note:
Nogle af de djævlehuer jeg har kigget på ender ud i en lille spids, hvilket er ret nuttet, men da denne hue skulle være en nissehue valgte jeg ikke den afslutning.
For at få den lille spids på huen strikkes der 3 cm rundt med de 9 masker inden der lukkes af.

Det hvide tilbehør
Bindebåndene omkring hagen er strikkes for sig ved at slå 30 masker op og strikke glatstrik frem og tilbage 3 gange inden de lukkes af. båndene er derefter syet på i hånden.

Kvasten i toppen er ligeledes lavet for sig og syet på bagefter.


De to opskrifter jeg er endt med at kombinere, kan du finde via linkene herunder:

Drops: Little Acorn
Hendes verden: Stribet djævlehue

Jeg glæder mig til jul.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar