fredag den 3. november 2017

Julesnapsen skal sættes over nu!

Et lille hurtigt indlæg om julesnaps.

I år har jeg kastet mig ud i to julesnapse.
Den ene er en gammel sikker kending som jeg ved smager himmelsk, og er sammensat af julens dejlige dufte og smage.
Den anden er et nyt tiltag som jeg fandt i en bog, da jeg ville se om ikke hele kardemommekapsler kunne give en god smag i en julesnaps.

Snaps nr. 1 (40-40-40)

1 fl. Brøndums klar snaps eller en anden smagsneutral snaps
2 appelsiner, skrællede og skåret i mine stykker
2 kanelstænger
1 vanillestang
40 hele kaffebønner
40 sukkerknalder (jeg har i år forsøgt mig med økologisk rørsukker (20 tsk. fulde)
40 hele nelliker

Snapsen skal trække i 40 dage, så sætter du den over nu, har den trukket færdig midt i december. Snapsen skal filtreres én enkelt gang og kan drikkes med det samme og er et fantastisk alternativ til købesnapsene på julefrokostbordet.
Bliver der noget til overs til næste år, vil jeg anbefale at snapsen filtreres igen, inden den stilles på julebordet.

Når snapsen er filtreret kan de pasende komme i en smuk gammel juleflaske som dem fra Holmegård.
De kan købes i diverse genbrugsbutikker landet over


Snaps nr. 2 (appelsinskal og kardemomme)

1 fl. Brøndums klar snaps eller en anden smagsneutral snaps
Skallen fra 2 appelsiner, skrællet af med en kartoffelskræller (OBS, undgå så vidt muligt den hvide inderside, den skulle smage ubehageligt bittert)
5 hele nelliker
3 hele kardemommekapsler
2 håndfulde rosiner
2 kanelstænger
et skvæt rørsukker eller honning

Snapsen skal trække 4-6 uger (30-40 dage) og filtreres 2-3 gange for at blive klar.
Den skal efterfølgende trække to uger inden den kan drikkes. Sættes snapsen over nu vil den være drikkeklar lige lidt før jul. Måske den kan nå med til en enkelt julefrokost eller den kan nydes mens julemaden og konfekten forberedes i juledagene.

Velbekomme.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar