fredag den 19. december 2014

Hæklede kogler med ophæng

Jeg havde lidt svært ved at navngive dette indlæg da selve idéen til koglerne slet ikke er min, men bare en jeg har brugt og fulgt slavisk som den er. Jeg ville egentlig heller ikke have lavet et indlæg om koglerne, men da jeg så så noget julepynt i et vindue i dag på vej til min praktikarbejdsplads fik jeg idéen til at koglerne skulle op at hænge på en lidt mere raffineret måde end bloggen, hvor opskriften kommer fra, foreslår.

Det er en lille gave til min mormor, som har sådan nogle store vinduer uden sprosser i stuen og jeg tænkte derfor at sådan et par enkelthængende kogler ville pynte fint i hendes stue de mange kommende år.






Opskriften på koglerne kan du finde lige hér på Yarnfreak-bloggen, jeg har kun det at tilføje, at jeg synes det var enormt svært at holde maskeantallet mellem hver etage. Jeg blev ved med at have 2-4 masker for meget i hver runde og måtte hele tiden tælle og tælle for at kunne fjerne de masker der var for meget.
- Med denne opskrift på nål 3.5 blev mine kogler 10,5 cm lange.

Sløjfen har jeg lavet som en lille butterflysløjfe:
-Slå 10 m op på nål 3.5
-Hækl 1 fm til at vende med
-Hækl frem og tilbage i ialt 34 rækker.
-Afslut og læg 'stoffet' dobbelt og sy enderne sammen.
-Fold sløjfen midt på og sy den sammen så sløjfen holder formen.

Jeg har monteret en lille metalring i koglens stilk og ført en sejlgarnssnor i julefarver igennem ringen og igennem sløjfen på hver side af midten så sløjfen ikke dalrer og hænger skævt.

- Nu bliver det spændende hvad mormor siger...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar