tirsdag den 2. december 2014

Kirsebærsnaps - på fuglekirsebær

Snapsen hæld på en fin flaske
Tilbage i august plukkede jeg fuglekirsebær til en store guldmedalje for at lave snaps.
Fuglekirsebær som er de små kirsebær der vokser vildt i skove, hegn, parker o.l. siges at være mere intense i smagen end almindelige dyrkede kirsebær, og da bærene ikke skal spises behøver man ikke ærgre sig at der er så lidt kød omkring hver sten.

Jeg havde en måneds tid før min indsamling af kirsebærene været til en sommerfest og smagt den mest vidunderlige snaps lavet på kirsebær. Det var som at drikke kirsebærsov tilsat alkohol, lyder det ikke godt. Jeg fik opskriften og måtte selv igang. 


Det er nemt: 


Pluk bærene og kom dem i et glas med stor åbning. (så bærene kan komme ud igen når snapsen har trukket færdig)
Hæld snaps eller vodka over så bærene er dækket
Sød snapsen til med 2-3 spsk. sukker.

Sukker, bær og vodka




Snapsen kan trække i alt fra tre måneder til et år, jo længere den trækker jo mere kommer den til at smage af mandel og bitterstoffer som snapsen trækker ud af stenene.
Hér efter 3,5 måned, synes jeg den har fået den rigtige smag. Man kan stadig fornemme alkoholen, men den er sød og lækker og den skal med hjem til juleaften.




Tip: Da jeg har sødet med sukker og ikke honning, har jeg vent glasset en gang om ugen den første måned for, at få sukkeret opløst ordentligt. Siden har snapsen bare fået lov at stå, og i dag har jeg siet bærene fra, smagt den til (man kan jo søde den mere) og hældt den på en pæn flaske.




Snapsen står og trækker i 3.5 måned i et stort glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar