tirsdag den 20. oktober 2015

Hæklede smådyr

- Inspireret af barndommens små væsner


Sven Nordqvist som har skabt Peddersen og Findus er også tegneren til alle de fine billeder.

Jeg er helt vild med de små figure der optræder i mange tegneserier - film og bøger for børn.
Da jeg var lille fik jeg læst Peddersen og Findus højt og jeg husker det som det absolut bedste at sidde ved siden at den voksne der læste højt så jeg kunne kigge på billedet mens teksten blev læst, for på den måde at kunne sidde og kigge på alt det der skete på billedet.
Hos Peddersen og Findus står tiden ikke stille.
Rundt om de to hovedpersoner udspiller der sig et vældigt drama i miniaturestørrelse med små underlige væsner, der på en eller anden måde passer ind i hovedhandlingen.
Altså hvis Peddersen og Findus snakker om at tage ud at ligge i telt, begynder de små fyre at forbedrede at sove udendørs, mens hvis Findus og Peddersen bygger fyrværkeri foretager væsenerne præcis det samme.
Billederne er helt enormt detaljerede og der er altid flere små ting og skruer, billeder på væggene og høns der strikker osv. som øjet aldrig bliver træt af at udforske, mens der læses højt.


                                    __  __   __  __  __  __  __  __  __  __  __  __  __  __  __  __  __  __


fra filmen 'Min nabo Totoro'
Da jeg, i en mere voksen alder, kastede mig over at se Hayao Miyazakis tegnefilm åbnede denne barnlige verden sig igen op for mig, for også her er detaljegraden i top og der er fyldt med små overnaturlige væsner som bidrager til historiens handling. Særligt er jeg blevet vild med det lille hvide væsen der følger Totoro i historen om 'Min nabo Totoro'. Den udtrykker virkelig meget personlighed, selvom den hverken har mund, næse eller arme, men blot et par stor øjne og strittende øre som kan udtrykke alverdens ting.

Mine hæklerier



Jeg har hæklet to små hvide fantasidyr med udgangspunkt i dette hvide 'dyr', den ene næsten tro mod originalen, den anden mere tyk og Totoro-lignende i formen, med lange ører.

- og jeg tror at jeg med sindsro kan love at der kommer flere fjollede dyr. Jeg skal bare lige have købe mig et lager af farvet bomuldsgarn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar