onsdag den 28. oktober 2015

Pusletaske

- Innovative løsninger og retro look af jernbanefløjl


Tasken kan enten være stor med god plads til bleer o.l. i lommerne inden i eller foldes yderligere samen og fylde lidt mindre.
I min familie er det næste skud på stammen et hot emne for alle og vi kommer tit langt omkring i vores snakke. Bl.a. er dette første barnebarn en meget dejlig anledning til at mindes sin egen barndom.

Sidst vi var samlet gik snakken på babyudstyr og hvad moden foreskriver nu til dags versus moden i slut-firserne hvor jeg og min bror var spædbørn og som i høj grad var præget af jernbanefløjl. Både barnevognen og klapvognen var betrukket med hhv. lysebrunt og blåt fløjl.
Den tid er slut nu.
Idag er udendørs babygrej lavet med materiale der smart nok er vandafvisende.

Tre slags stof, sytråd, trykknapper, kantebånd, lynlås og velcro.
Men der hvor det ikke er nødvendigt med vandafvisende materialer er f.eks. på pusletasken, og jeg var så heldig at opstøve jernbanefløjl i den lokale stofbutik. Godt nok havde de ikke ret meget at vælge imellem. Der var brun og brun, så valget faldt - helt naturligt - på brun.

Jeg kiggede billeder og mål på nettet og gik i gang med at tegne min egen version af pusletasken for  - åh dog - der er mange versioner af den sag, ligefra noget der taler direkte til baby fyldt med dyr og dukker til andre der mest alt ligner en stor dametaske af den type som teenagere pakker i, når skal skal på weekendophold.







Velcrobånd hæfter madrassen fast på tasken
I et forsøg på at holde målene og udvikle lidt, har jeg lavet en pusletaske der ikke blot lever op til min svigerindes krav om at være lille, den kan faktisk:

1.  skifte mellem flere størrelser, alt efter hvor meget man vælger at proppe i den. Skulderstroppen i den ene side kan tages af og flyttes til en anden position så taksen kan blive mindre.
2. Madrassen er sat fast med velcro og kan tages af og vaskes for sig når den bliver for grisset.
3. Tre af lommerne er udstyret med én lang lynlås, så småting ikke falder ud under transport.





Lynlås over lommerne i den ene side af tasken
Målene som jeg har rettet mig efter fandt jeg på bloggen Kvalitid.dk.
men jeg synes ikke helt om måden at sætte hank på tasken. Da min taske viste sig at kunne foldes, så den enten fylder lidt eller meget skulle den naturligvis også have flytbare hanke.
Hankene er lange nok til at tasken kan sidde på skrå over brystet uanset hvilken str. man vælger tasken skal have.
Inde i tasken har jeg forsøgt at være så kønsneutral som muligt med grøn og lilla som de gennemgående farver.
Jeg fandt noget herligt stof med stiliserede dyremotiver som blev til lommer, og grønt lagenstof til baggrundsfarve.
Madrassen er 45 x 65 cm og lommerne blev en anelse dybere end mønstret lægger op til (24 x 65 cm).


Jeg synes selv det er top innovativt at lave madrassen aftagelig nu hvor jeg har lavet stoffet i lagenstof og ikke i plastik eller voksdug der bare kan tørres af. Hvis den bliver rigtig klam inden næste barn kommer til verden, kan man også bare nøjes med at sy en ny madras og ikke en helt ny taske.


Overvejelser efter endt arbejde

Kantebånd dækker syningerne rundt i kanten
Det der var mest bøvlet at finde ud af, er holdbarheden af tasken når den kommer i brug. Jeg skulle jo lave en let og ikke fyldende taske og har derfor prioriteret at lave lommerne enkeltlaget og jeg er meget spændt på om det var en dum løsning, om de revner når de bliver fyldt med bleer, vaskeklude og børnetøj.
Jeg nødt til at lave en plan for fremgangsmåden før jeg gik i gang med at sy. Dette var fordi der var så mange småting, der skulle syes fast på lagenstoffet inden dette blev samlet med fløjl'et. alle grimme syninger er således skjult mellem de to lag stof.
Jeg blev meget glad for den egenskab kantebånd har, til at skjule syninger.
Hankene er syet på efterfølgende og deres syninger er gemt under madrassen og kan kun ses når denne er til vask.


Folde folde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar