torsdag den 1. oktober 2015

Strikkede striber

Selvom jeg har disciplin nok til at strikke trøjer o.l. i én farve så er det altså vidunderlig skønt at strikke striber. Der sker hele tiden noget og det bliver aldrig kedeligt.
Jeg har speed-strikket tre børnetrøjer/t-shirts - stribede naturligvis - men med meget forskellige udtryk.


Jeg bruger stadig Susan Haumanns opskrift som grundmodel, (se link til børnetrøje) men har lavet lidt om i kanter og knapper og lukninger o.l. for at prøve af hvad der virker godt.


På den lidt tøsede t-shirt sidder lukningen i venstre side og der er kun en enkelt knap. Desuden er kanterne strikket rib i et forsøg på at undgå at kanterne ruller, som de gør når man strikker glatstrik.










trøjen med lange ærmer har jeg placeret åbningen i midten og lavet lukningen med trykknapper. Dette for at prøve at lave en skjult lukning så knapper ikke forstyrre helheden i trøjen. Jeg er belvet ret vild med den enkle pink kant og tænker at den sagtens kan gå til både drenge og piger.



























den multifarvede t-shirt har jeg faktisk bare fulgt opskriften mht. til knapper og lukning men har lavet den ekstra lang, næsten en kjole. I kanten for neden har jeg forsøgt mig med rib, men det er ikke blevet ret vellykket så det viser jeg ikke noget nærbillede af.


Det praktiske: Trøjerne er strikket  arwetta strømpegarn på rundpind og strømpepind 3,5. Striberne på alle trøjer er 4 runder brede, og for min strikkefasthed betyder det, at en stribe er 1 cm bred. Derefter er det nemt at regne ud hvor langt, jeg er nået når opskriften siger: 'Strik til arbejdet måler 13 cm'.
Trøjen med lange ærmer er strikket til børn i alderen 0-6 mdr, mens de to t-shirt er til børn i alderen 6-12 mdr

1 kommentar:

  1. Vi er rigtigt glade for de to af bluserne, som Ronja har fået. De sidder godt. Og passer hende nu, hvor næsten alt andet hjemmestrik endnu er for stort. Og jeg er helt enig i, at den langærmede med den pink kant er perfekt afbalanceret i farverne til både drenge og piger :-)

    SvarSlet