lørdag den 10. oktober 2015

Hold dig varm i strik - patentstrik

Jeg har lært at strikke patentstrik, og min nye færdighed blev øvet igennem på det lille projekt inden jeg vil kaste mig ud i noget stort.

Patentstrik går i sin enkelthed ud på at strikke ribstrik der kan give sig endnu mere end almindelig rib og som har dobbelt tykkelse. Jeg kastede mig, lige fra starten ud i at strikke med to farver. Det der fascinerer mig ved patentstrik er nemlig, at man kan strikke med to farver, således at den ene farve er retmasker på den ene side og hermed den dominerende farve, mens den på bagsiden udgør vrangmaskerne og således bliver den vigende farve.

Det var lidt svært at finde en god demo-video der kunne forklare præcis hvordan det gøres, fordi der er forskel på om man strikker hhv. frem og tilbage eller på rundpind.
Jeg har derfor skrevet forklaringer på begge teknikker nederst i indlægget.



Jeg begyndte med: kanten på et par vanter.
Vanterne følger min luffeopskrift fra november 2014, se hér, men er strikket i Karisma garn fra Drops og med den undtagelse er, at jeg har sluttet vanten af med at tage ind i begyndelsen af hver pind og ikke i siderne af vanten som ved sokker og ved lufferne. Dette gør, at der ikke bliver en højre- og venstrevante, men at man bare kan smutte i dem uden at tænke videre over, om de vender rigtigt.

Se hvor fint den orange titter frem mellem de koksgrå striber i ribkanten

Til vanterne har jeg strikket et pandebånd. Det blev med stuktur-mønster og vamset dobbeltlaget fleece syet på indersiden, til at holde pandebåndet helt tæt mod vindens susen til vinter. Jeg har strikket pandebåndet på rundpind 4,5 med 111 masker, det er 8 cm bredt og med fleecen bliver det lige godt 10 cm.
Jeg er blevet ret vild med det skrå-mønster jeg også strikkede på mit sidste pandebånd i, men for at udfordre mig selv lidt og gøre det mere 'piget', har jeg strikket to snoninger der vender mod hinanden så det ligner hjerter eller en fletning til at markere forsiden og bagsiden.
På denne måde kunne jeg også designe skrå-mønstret sådan, at det går i hver sin retning væk fra snoningen i midten.


Snoningerne er lavet for hver 5. runde og laves over 10 masker:
strik 1 m vrang,
sæt de to næste m på hjælpepind bag ved arbejdet,
strik de næste to m r,
strik derefter de to m på hjælpepinden r,
sæt de næste to m på hjælpepind foran arbejdet
Strik de to næste m r,
derefter strikkes de to m på hjælpepinden r.
slut af med 1 m vr.


Forklaring på patentstrik


Gylden regel. Den dominerende farve, skal strikkes ret, den vigende vrang. På strømpepinde skifter dette hver gang pinden vendes, mens der på rundpind altid strikkes med den same side udad.


Frem og tilbage -strik:

Vigtigt at bruge strømpepinde da man begynder to gange fra samme side før, man vender pinden


Slå et lige antal masker op med den farve der skal dominere på retsiden.
pind 1: Strik alle masker ret.
pind 2: Derefter tager man farve nr. 2 og skubber det strikkede tilbage i den anden ende af pinden så man endnu engang kan strikke på retsiden.
Den første maske strikket ret.
Herefter skal hveranden maske tages løst af som en vrangmaske. dvs. at hveranden maske kommer til at bestå af to masker.
De andre masker indimellem strikkes vrang.*1 m løst af som vr, 1 vr* - Gentag mønstret mellem *-* til der er én maske tilbage.
Den sidste maske strikkes ret.
pind 3: Derefter vendes pinden og nu strikkes der på vrangsiden.
Da det her er farve nr. 2 der er den dominerende skal den strikkes ret og farve nr. 1 skal strikkes vrang. Der startes altid med farve nr. 1 efterfulgt af farve nr. 2.
Start med at strikke 1 maske ret.
De masker der før blev taget løst af og som består af to masker, strikkes som en maske og strikkes vrang.
Maskerne indimellem tages løst af som vrangmasker, nøjagtigt som på forrige pind. mønster: *1 m løst af som vr, 1 vr*
slut pinden med en retmaske
pind 4: Derefter skubbes strikkearbejde tilbage og der strikkes med farve nr. 2
Start pinden med en retmaske
Strik derefter de masker der består af to masker som ret masker og tag der resterende masker i mellemrummene af som vrangmasker *1 r, 1 m løst af som vr*
slut af med en retmaske
pind 5: Nu vendes strikketøjet igen og farve nr. 1 er igen dominerende og skal derfor strikkes som retmasker.
Strik første maske ret
Herefter: *1r, 1 m løst af som vr*
Slut med en retmaske og skub strikketøjet tilbage på pinden og strik med farve 2.
pind 6: Strik første maske ret
Herefter: *1 m løst af som vr, 1 vr*
Slut af med en ret maske
pind 7: Nu vendes strikketøjet igen og tag farve nr 1.
Strik første maske ret
Herefter: *1 m løst af som vr, 1 vr*
Slut med en retmaske og skub strikketøjet tilbage på pinden og strik med farve 2.
pind 8: Strik første maske ret
Herefter: *1 r, 1 m løst af som vr*
Slut af med en ret maske.
Herfra er det bare at gentage ind 5-8 til strikketøjet har en ønskede længde.

På rundpind:
Her strikker man altid på retsiden, dvs. at den ene farve (farv nr. 1) altid er den dominerende og derfor altid skal strikkes ret, mens farve nr. 2 altid er den vigende farve og derfor skal strikkes vrang, der strikkes skiftevis en runde med hver farve.

Man slår et lige antal masker op med den farve der skal dominere på retsiden
runde 1: Strik alle m ret.
runde 2: skift til farve nr. 2 som på retsiden vil være den vigende farve og derfor skal strikkes vrang og tag hver anden maske af som vrangmaske, dvs. at hveranden maske kommer til at bestå af to masker. De andre masker indimellem strikkes vrang.
strik således: *1 vr, 1 m løst af som vr* - Gentag mønstret mellem *-* runden ud.
runde 3: Stift tilbage til farve nr. 1. og strik: *1 m løst af som vr, 1 ret*
runde 4: Skift farve og strik *1 vr, 1 m løst af som vr,*
Gentag runde 3 og 4 til strikketøjet har den ønskede længde.

Nu har jeg fået lavet en video her på bloggen den kan ses på indlægget om tubehalstørklædet: Følg dette link


1 kommentar:

  1. Kan du ikke lære mig det, når vi ses om en uge? For jeg er helt forvirret! Men det ser sejt ud på dine vanter og ekstra-elastisk rib med cool farve-skift lyder uundværligt!

    SvarSlet