mandag den 15. september 2014

Strikkede strømper, nye mønstre afprøvet

Jeg mangler egentlig ikke hjemmestrikkede strømper, men jeg havde en masse arwetta-garnrester liggende som var for store til bare at strikke små dimser af, men for små og umage til at begynde på et stort projekt. Derfor tænkte jeg det var oplagt at strikke strømper og samtidig få afprøvet lidt mønsterstrik. Det blev til disse to par.

Begge sokker er til str. 38, Det grå og lyserøde på pind 2.5 og det brune og blå i pind 3. Det grå og lyserøde par kan fungere som en indersok og det andet som en ydersok eller en sok der sidder lidt løst.






Det grå og lyserøde par er strikket i perlestrik på skaftet og på oversiden af foden. De lyserøde bånd i ret strik på tværs af foden og omkring ankelen er et forsøg på at få sokkerne til at sidde bedre til og ikke blive slaskede når man har gået lidt i dem. Perlestrik hiver garnet sammen og giver det en form for elasticitet, så det kan udvide sig til foden og stadig sidde til. Det er også derfor sokkerne virker kortere end det brune og blå par selvom jeg har strikket samme antal runde i skaft og fod på begge sokker.

Hvordan fremkommer mønsteret i perlestrik?:
Der strikkes med at ulige antal masker og der strikkes én ret, én vrang, når en runde, der er startet med en retmaske, er strikket til ende, skal den næste runde starte med en vrangmaske, således kommer vrangmasker til at erstatte retmasker i runden efter.


Lille bitte rundpind: den ene pind er lidt længere end den anden 
På det brune og blå par strømper har jeg dels lavet et snoet mønster oven på foden, dels et farvet mønster på skaftet. Jeg har strikket disse sokker på en lille bitte rundpind jeg lånte af min veninde hvor der netop kan være 60 masker rundt. Selve pindene er meget små og det kræver lidt snilde ikke at få krampe i fingrene. Jeg synes ikke at sokkerne er blevet lige så jævne i overfladen som når jeg strikker med strømpepinde, men jeg tænker det er et spørgsmål og træning.

Hvordan strikkes en snoning?: Snoningen i disse strømper er lavet over 4 masker og på hver side af snoningen er strikket én vrangmaske for at gøre snoningen mere tydelig. Snonigen strikkes ved at flytte om på maskerne. De to første masker tages over på en hjælpepind, de to næste masker strikkes og derefter strikkes de to masker på hjælperpinden. Man har en højresnoning ved at tage de to masker på hjælpepinden bag om arbejdet, og en venstresnoning ved at tage masker foran arbejdet.  Drops har en god instruktionsvideo




Detalje: snoningerne snor hver deres vej. 


1 kommentar: