fredag den 19. september 2014

Filtede hjemmesko


Jeg ville strikke og filte et par hjemmesko hvis form og snit jeg troede var ret ukendt og som jeg kun havde set en enkelt gang.
Efter at have søgt på filtede hjemmesko på nettet for at få en idé som hvilket garn der er godt at bruge til filtning og hvor meget man skal forvente de krymper i vaskemaskinen blev jeg slemt skuffet. ALLE filter hjemmesko efter nogenlunde samme opskrift og opskriften på modellen findes oven i købet på Drops... suk, min idé er overhovedet ikke unik.

Så nu slutter jeg mig til havet af filtede hjemmesko sat sammen at strikkede kvadratiske lapper.
Til hver hjemmesko går der 8 lapper og mine lapper har jeg strikket i Naturuld. Jeg slog 18 masker op på pind 8 og strikkede retpinde frem og tilbage til lappen var kvadratisk. dvs. lapper på ca. 16x16 cm.









Da jeg syede lapperne sammen gik det op for mig at jeg havde skudt lidt over målet mht. til størrelsen for skoene blev så store at de ville kunne passe en trold.
Fodsålen var lige så lang som min underarm og hånd til sammen.
Jeg kunne læse mig frem til at man normalt filter sine hjemmesko ved 40 grader i vaskemaskinen, For at få mine til at krympe nok valgte jeg at give dem en tur på 60 grader, efterfulgt af en tur i tørretumbleren. Det fik skoene til at krympe, så de kun var 3-4 numre for store.
De fik derfor endnu en tur i vaskemaskinen, nu på 40 grader, fordi de bare lige skulle krympe lidt mere, efterfulgt at en tørring i tørretumbleren.

Nu passer de til mine fødder, omend de er noget klumpede i udseenet. Jeg bruger str. 38-39, og de er kun en str. for stor når jeg har bare fødder.

Jeg har, med lappernes farve, lavet en højre- og en venstresko.

Overvejelser:


  • En anden gang vil jeg kun slå 12-14 masker op, så skoen, før filtning kun er lidt for stor og ikke dobbelt så lang som min fod. Skoene er blevet monstertykke og lidt uformelige og jeg kunne nok spare en del garn på at lave dem mindre til at starte med.
  • Jeg tænker at de evt. kan vaskes igen ved ved 40 eller 60 rader hvis de udvider sig når jeg begynder at bruge dem... Det må jeg lige eksperimentere lidt med.
  • På et tidspunkt skal de have en gang gummimælk under bunden så jeg ikke glider i dem, og måske skal de have en knap eller et spænde som lukning omkring anklen, men det bliver ikke lige nu.





1 kommentar:

  1. Jeg kender så godt det med at have en helt særlig og unik idé, som hele verden desværre også allerede har fået. Øv.
    Men skoene er blevet fine! Jeg har gummimælk, du kan låne en klat af, hvis du vil... Så behøver du ikke købe din egen flaske og have den stående i tusind år.

    SvarSlet